Berätta om din agentur, hur började allt?
Jag flyttade till Sverige från Estland 1998 och hade ett uppdrag från Baltikums största klädfabrik, Baltika, att starta och driva ett dotterbolag i Sverige. Under flera år arbetade jag med produktion av konfektion mot företag som Polarn och Pyret, MQ, Åhlens, Twilfit och Oscar Jacobsson. Jag var ansvarig för deras egna varumärken och drev butiker i det dåvarande varuhuset PUB och på NK i Stockholm. Min närmaste medarbetare och mentor i Sverige var nu bortgångne Britt-Marie Ekman. Med sin kunskap och professionalism, var hon en ovärderlig hjälp för mig att komma in i det svenska arbetslivet. Det var Britt-Marie, men även flera andra framgångsrika agenter, som väckte intresset och inspirerade mig att starta mitt eget agenturföretag.
Vilken typ av produkter säljer du och vilken marknad vänder du dig till?
Nu har jag drivit mitt företag i 10 år och vänder mig till egenägda klädbutiker i Sverige. Jag arbetar med byxkonceptet Para Mi från Holland som har jeans som huvudprodukt, samt Flare Collection som har den välsittande ullkappan som sin stolthet. Utöver det arbetar jag med märket Orientique vars kollektion med sina färger och mönster inte lämnar någon oberörd. Samt danska Elton, uppskattad bland annat för sina linne- och trikåplagg. Det har inte varit ett medvetet val utan kanske mest ett lyckligt sammanträffande att ingen av leverantörerna jag arbetar med driver nätförsäljning riktad till privatpersoner. Vårt största och enda fokus är alltid vår kund – en butik.
Vad identifierar ett bra samarbete mellan leverantör och butik?
Allt samarbete handlar om relationer där båda parter ska känna sig trygga. För mig handlar det om lagarbete, att tänka långsiktigt och att handla snabbt.
Med lagarbete menar jag att alla parter skall göra sitt yttersta för att vi ska lyckas. Man kan dra paralleller för lagsport som jag älskar, till exempel fotboll där leverantörerna kan jämföras med backar. De ska leverera en stark och kommersiell kollektion. Agenterna kan jämföras med mittfältet som ska förmedla fram och tillbaka under inköpsäsongen och under leveranserna. Butikerna är anfallare, det är de som ska göra det sista och avgörande steget, att få ut varorna till konsumenten – göra mål. Alla led ska slita och göra sitt yttersta, men också kunna lita på att de andra gör det. Det är ett bra samarbete.
Utöver det handlar det om att tänka långsiktigt är att vara lösningsorienterad. Att samla feedback från kunder, förbättra produkter och rutiner gör att vi på lång sikt kommer att lyckas ännu bättre. Men också att skippa en affär ibland, kunna ta ett nej, vårda relationer och hålla dörrar öppna för framtida affärer – det är ett mer långsiktigt tänk som jag tror vinner i längden.
Att handla snabbt betyder att alltid leverera klara besked så snabbt som möjligt. Det innebär att man som agent ska vara tillgänglig och nåbar, inte ”ducka” för obekväma beslut och på ett snabbt och korrekt sätt ta hand om det praktiska. Med dagens tempo behöver butiksägarna oftast support och besked omgående. Att handla snabbt är en viktig del av ett bra samarbete, precis som med fotboll, att göra det möjligt för anfallaren att göra mål.
Vad är det roligaste med att driva din verksamhet?
Det roligaste har varit att lära känna och träffa så många olika människor – både från Sverige och med rötter från andra länder. Under mina år i klädbranschen har jag etablerat väldigt många kontakter och det är mina kunder som jag har att tacka för all min framgång. Jag har stor respekt för hårt arbetande människor, oavsett verksamhetens storlek eller läge.
På mina resor och kundbesök har jag lärt mig så mycket om Sverige, lärt mig om olika platser och verksamheter, hört olika dialekter och berättelser. Jag vågar säga att jag har utvecklat mitt svenska språk och kunskap inom handel tack vare det rikliga umgänget med så många butiksägare och skickliga medarbetare med så olika bakgrund. Det är också ett nöje att koppla ihop människor och hitta sätt vi kan lära av varandra. Alltid, oavsett hur stressigt det kan vara på en mässa, försöker jag presentera kunder som kommer in i vår monter för varandra. Det kanske bara är en artighetsfras, en flyktig träff, men vem vet, det kanske blir ett möte som växer och leder till nya möjligheter.