Berätta om On-Way, hur började allt?
“On-Way i Sverige AB är ett distributörsbolag som bildades 1996 för att primärt sälja cellulosafiber till asfaltbeläggningar på den svenska marknaden. Man hade tidigare upptäckt att man kunde få bättre och mer hållbara asfaltbeläggningar om man tillsätter en liten mängd cellulosafiber.”
Vilken typ utav produkter säljer ni och vilken marknad vänder ni er till?
“Förutom cellulosafiber säljer vi även pigmentpellets för infärgning av asfalt. Man kan göra asfalt i princip i vilken kulör som helst. Det har de sista åren varit populärt att göra till exempel grön asfalt som ska likna gräs och även blå asfalt som ska likna vatten. Dessa färgade asfalter lämpar sig till dekorativa ytor såsom tex rondeller, gång-och cykelbanor.
Vi säljer även oklassade släpp-och rengöringsmedel av biologiskt lätt nedbrytbart material som används på asfaltverk och vid asfaltutläggning, som med fördel kan användas istället för till exempel diesel och andra petroleumbaserade produkter.”
Foto: Blå asfalt i Borlänge
Hållbarhetsfrågan står på tapeten, berätta gärna om hur ni arbetar mot ett långsiktigt hållbart samhälle?
“Cellulosa ligger i tiden när det gäller hållbart samhälle då det är en förnyelsebar råvara. Sen jobbar även hela asfaltbranschen mot ett mer hållbart samhälle genom att förbruka mindre mängd fossila bränslen. Genom att byta ut fossila bränslen mot till exempel biobränsle samt genom teknikutveckling tillverka asfalt vid lägre temperaturer, så minskar förbrukningen av fossila bränslen.”
Hur många kilometer väg finns era produkter på?
“I princip alla motorvägar och större kommunala vägar i hela Sverige innehåller en liten mängd cellulosafiber.”
Har ni någon mer intressant fakta om asfalt att dela med er av?
“I Sverige har vi stora krav på kvaliteten på asfalten eftersom vi har mycket tunga transporter (lastbilar på upp till 70 ton) och användningen av dubbdäck som sliter hårt på underlaget. Många tror att asfalt bara är en svart massa av sten och bitumen som man enkelt lägger ut på vägen. Verkligheten är något annat. Det finns hundratals olika asfaltsrecept beroende på vilken typ av väg som ska beläggas. Högtrafikerade vägar med tunga transporter kräver en helt annan asfaltsbeläggning än till exempel en liten väg i ett sommarstugeområde. Man kan till och med genom att justera recepten tillverka ”tyst asfalt” som man lägger på högtrafikerade vägar i närheten av bostadsområden.
Asfaltrecepten ändras också beroende på var i landet asfalten ska läggas. Kallt klimat kräver annan typ av råvaror än varmt klimat. Man kan också påverka prestandan av en beläggning beroende på typ av sten. Ser man till exempel en röd beläggning på en högtrafikerad väg så kan det vara porfyr-sten från Älvdalen. Det finns även olika tekniker att göra asfalt. Man kan tillverka asfalt med kall, halvvarm eller varm teknik.”
Vad tror ni om framtiden, hur ser utvecklingen ut i eran bransch?
“Asfaltsvägar har funnits sedan antikens tid och kommer högst troligt finnas en lång tid framöver. En mycket bra sak med asfaltvägar är att det är till 100% återanvändningsbart. Man tar upp gammal beläggning och genom att krossa om materialet, tillsätta lite fräsch bitumen samt en liten mängd föryngringsmedel, så kan man i princip återanvända 100% av vägmassorna.”