Trade Partners Sweden logo Trade Partners Sweden logo
  • sv
  • en

Logga in

Logga in för att få tillgång till medlemspriser och andra förmåner!

Glömt ditt lösenord?
  • Rådgivning & Stöd
    • Akut rådgivning
    • Fråga våra experter
    • Avtal
    • Kunskapsbank
  • Medlemskap
    • Medlemsportal
    • Dina medlemsförmåner
    • Om medlemskapet
  • Nyheter
  • Kalender
  • Bli medlem
  • Hitta agent
  • Press
  • Om oss
    • Om Trade Partners Sweden
    • Kontakta oss

Senaste nyheterna

  • 2025-04-24
    Med ETS-kraven runt hörnet är det dags att agera – vi hjälper dig säkra en grönare och mer kostnadseffektiv logistik
    Läs mer
  • 2025-04-09
    Trade Partners Sweden deltog vid ICC Sveriges högnivåseminarium om framtidens handel
    Läs mer
  • 2025-03-03
    Handelspolitiska reflektioner efter supervalåret 2024: Navigera utmaningar under 2025
    Läs mer
  • 2025-02-27
    Nytt samarbete med Nordiska Textilakademin för att stärka branschens kompetens inom hållbarhet
    Läs mer
  • 2025-02-27
    EU:s nya producentansvar för textilier – en viktig milstolpe för branschen
    Läs mer

Månadens medlem: Reijs Agenturer

Reijs Agenturer är en skoagentur som på den svenska marknaden representerar Tamaris, ett av Europas ledande företag inom skomode, med showroom i Stockholm Shoe House. Vi tog en pratstund med Oscar Reijs för att höra hur de ser på framtiden inom skoindustrin och vägen ur pandemin.

Berätta om Reijs Agenturer!
”Reijs Agenturer AB startades i ett direkt samarbete med tyska Tamaris (Wortmann-gruppen) för 11 år sedan. 2010 sökte jag agenturen nere i Detmold där huvudkontoret ligger för att fortsätta samarbetet med Tamaris som hållits inom familjen sedan slutet av 70 talet. Inom Tamaris är det mycket ovanligt att en agentur går vidare inom familjen. Som ett av Europas ledande företag inom skomode så vill de självklart ha en kvalificerad agent.

Mycket har hänt inom företaget sedan 2010 och för två år sedan anställde jag Jeanette som tidigare jobbat som butikschef inom Nilson Group. Vi kompletterar varandra väldigt bra. Det var nyttigt med lite nytänkande. Man fastnar lätt i gamla rutiner.”

Det har varit ett annorlunda år kopplat till pandemin. Vilka förändringar har ni gjort, har ni exempelvis testat att sälja digitalt?
”Digitaliseringen gick väldigt fort kopplat till pandemin och Tamaris har skapat bra förutsättningar och verktyg för oss att jobba digitalt. Det har såklart varit svårigheter att jobba med försäljning av skor digitalt. När man visar kunden nya kollektioner och material vill de gärna kunna känna och klämma och därför är de fysiska mötena absolut att föredra. Vi presenterar ungefär 90% nya modeller varje säsong och det har varit en utmaning att visa dessa på bild eller över ett Teams-möte. Men det har ändå fungerat, Tamaris är ett inarbetat varumärke med många trogna kunder som litar på oss och vårt omdöme, tack vare det förtroende som byggts upp under en längre tid.”

Hur ser vårens skotrender ut hos er?
”Inför våren är det fortfarande mycket fokus på sneakers. Den beiga tonen fortsätter att trenda, framförallt när det gäller sneakers men även på andra typer av skor.

Försäljningen av klackar har gått trögt sedan ett och ett halvt år tillbaka. Här är Tamaris vanligtvis väldigt starka men under pandemin har vi tappat en hel del av den försäljningen. Vi ser en ökning till nästa år och sakta men säker går vi tillbaka till det tidigare väldigt diversifierade sortimentet.

Under hösten ser vi mycket loafers, gärna med grova sulor och kedjor. Det har fungerat bra i höst och jag vill tro att det är en trend som fortsätter även till våren. Om vi ser till öppna skor är det mycket slip in, gärna med flätade överdelar som vi sett även denna sommar.

Nytt för oss är outdoorskor med goretex, vilket har varit väldigt lyckat samarbete och en positiv överraskning försäljningsmässigt.”

Vad har ni för uppfattning om skoindustrins utveckling, vilka frågor är aktuella för er och era kunder idag?
”Vi som många andra jobbar med hållbar produktion. Är man inte med i den utvecklingen så kommer man att förlora i längden. I framtiden kan man inte bara jobba med en del av kollektionen som är hållbart framtagen utan hela sortimentet måste vara det. Tamaris går mer och mer över till så kallade guldcertifierade garverier samt användningen av återvunna material såsom alger, äppelskal och återvunnen plast.

Kopplat till digitaliseringen har vi kommit långt när det gäller lättillgänglighet och visuell uppbyggnad. Kunderna får enkel tillgång till material i olika upplösningar. Här ligger Tamaris i framkant och vi har fått mycket positiv respons från våra kunder.

När det gäller våra kollektioner kommer man behöva längre planeringstid för att producera, i alla fall till pandemins slut. För oss samt många andra vars delar av produktionen sker på en längre distans. Framåt kommer vi även att jobba mer med våra pre-kollektioner och de kommer att växa för oss.

Denna säsong har varit positiv och vi är på väg tillbaka uppåt efter det tapp som pandemin inneburit. Även kunderna ser framåt. Det har varit en riktigt bra start på hösten ute i butikerna och vi hoppas att det håller i sig.”

Association of Trade Partners Sweden

  • Augustendalsvägen 7, Nacka strand, Sweden
  • +46 (0)8 411 00 22
  • info@tradepartners.se

Medlemskap

Grundare av

Vi använder tredjepartscookies för vår hemsida i syfte att analysera och förbättra din upplevelse. Genom att använda vår webbplats godkänner du användningen av cookies på det sätt som beskrivits.
Jag förstår!