Berätta vad Reima erbjuder sina kunder?
”Vi erbjuder kunden kläder och skor anpassade efter barns behov både vad gäller funktion, passform och säkerhet i en kvalitet som tål att ärvas. Våra återförsäljare får tryggheten att sälja ett anrikt varumärke som fortfarande är högst aktuellt. Reimas kläder och skor har hög kvalitet och är ett säkert miljöval vilket ger återförsäljarna en trygghet. Vi har också ett stort fokus på miljö och hållbarhet.”
Era produkter är funktionella och ni använder innovativa material som är i hög kvalitet. Skulle ni säga att kraven på barnkläder har höjts de senaste åren? Och i så fall varför?
”Innovativ funktion, design och passform har alltid varit viktigt för oss och något som konsumenten vet att Reima levererar. Kraven som ökat genom åren är att vi som producenter av barnkläder ska kunna redovisa produkternas resa, från materialets ursprung, hantering, val av fabriker och transportmedel, vilket vi välkomnar. Vi är stolta över att Reima ligger långt fram i miljöarbetet.”
Ni har återförsäljare på flera olika marknader. Skiljer sig ert sortiment och hur ni arbetar sig åt mellan de olika marknaderna?
”Det stämmer, vi har både små och stora butiker, barn-, sport-, sko- och outdoorbutiker, enskilda butiker och kedjor, stora och små webbshoppar. Reimas kollektion är väldigt bred, det ger oss möjlighet att fokusera på kundens behov och anpassa sortimentet till varje kunds enskilda behov, vilket är en stor fördel. Förutom skillnaden i sortiment så blir det stora skillnader i säljstöd utifrån de olika kategorierna. Clinics, butiksaktiviteter, hjälp med skyltmaterial eller shop-in-shop är aktuellt i fysiska butiker medan webbshopar har behov av mycket digitalt säljstöd i form av bilder och tekniska specifikationer. När vi introducerar Reima på nya marknader så jobbar vi ofta med agenter som känner marknaden och vet vart det är värt att lägga energin och vilka misstag man ska undvika. När varumärket är etablerat övergår vi till att driva det i egen regi.”
Vad är era tips för att lyckas ta sig in på en ny marknad på bästa sätt?
”Oavsett om det är en ny kategori av butiker eller ett nytt land så är det viktigt att lyssna och lära. Vilka behov har kunderna och vad kan vi göra för att möta och gärna överträffa dessa mål? Kan vi vara innovativa, hjälpa till att kicka igång försäljningen med aktiviteter, marknadsmaterial, skyltning eller kampanjer? Vi lägger alltid stor vikt vid att utbilda den personal som ska möta konsumenten om både varumärket, innovationer och funktioner.”
Ni är en av utställarna på Playground som är en mötesplats för inköpare och barnvarumärken under Fashion Week Trade den 5-7 februari i Stockholm Fashion District. Varför tycker ni att det är viktigt att vara synliga på den här typen av plattformar?
”Att synas tillsammans med andra starka varumärken är alltid positivt. Playground är en utställning, inte en uttalad säljsituation, vilket gör det lättare för nya potentiella kunder att ta sig en närmare titt utan att gå in i en monter och möta säljare. Vår förhoppning är att detta skall leda till större medvetenhet och förståelse för vårt varumärke, kanske också en nyfikenhet som leder till ett framtida samarbete.”