Tips: Movesgood finns på plats under Days of Trade – Interior & Design som Trade Partners Sweden anordnar i Malmö den 12-13 september 2022 – läs mer om det här.
Berätta om Movesgood, hur började allt?
Från början ville grundarna Pia och Robert skapa ett varumärke med en mycket stark etisk plattform och en drivkraft för att verkligen kunna påverka. Detta ledde till skapandet av Movesgood-namnet, som i hjärtat har en önskan att främja fördelarna med alla slags bra movements – stora som små. Sedan Movesgood lanserades har vi stöttat och samarbetat med organisationer som arbetar inom flera områden med allt från barns rättigheter till diabetes och naturligtvis miljöfrågor.
Att utnyttja de många positiva egenskaperna hos bambu och utveckla vår produktionsmodell som är så klimatneutral som möjligt, har gjort det möjligt för oss att bygga ett företag som sätter hållbarhet och miljö i centrum – vår Lean Production-modell. Sedan 2015 och varje dag sedan dess har Movesgood engagerat sig djupt i att få till förändring och medvetenhet till de sociala frågorna och miljöfrågorna inom modeindustrin. Vi ser oss själva som en viktig del av en ny generation av riktigt hållbara modehandlare.
Vilken typ utav produkter säljer ni och vilken marknad vänder ni er till?
Movesgood vill erbjuda allt som behövs som bas i en garderob! Moderna basplagg som håller säsong efter säsong. Vi ser våra plagg som multifunktionella och passar till vardag, träning, lounge wear, sovplagg med mera – varför begränsa sig!? Våra kollektioner riktar sig till dam och herr samt en mindre, men väldigt uppskattad, kollektion för hem. Vi erbjuder även sängkläder i 100% bambu-lyocell som är en otrolig storsäljare och det breddar vårt utbud en hel del. Bambu-lyocell är grund i alla våra plagg och för variation arbetar vi även med naturmaterialen linne och recycled kasmir, då blandat med lyocell-processad bambu.
Vi arbetar idag med 3 säljkanaler. Våra egna butiker som vi har startat främst på flygplatser, vår egen webshop och wholesale. De butiker vi har idag ligger på Arlanda (stängd tillfälligt för ombyggnadtion), Kastrup, Oslo och inom kort öppnar vi även i Munchen och Frankfurt. Idag har vi främst återförsäljare i Sverige och Finland men även Island, Danmark och USA är marknader vi tittar på att börja arbeta wholesale till inom kort.
Vad tror ni är det viktigaste för att sticka ut på inrednings- och designmarknaden idag? Och hur har ni anpassat er till det?
Vi önskar att sticka ut med vår “lean-production process” som vi är stolta över. Det är vår metod att arbeta med bambu, vår lyocell-process samt vävteknik som ger oss våra unika kvaliteter och det är troligt taktilt – när du tar på våra plagg känner alla direkt att detta är ovanligt mjukt och skönt! En utmaning för oss är att det inte syns på från avstånd och våra modeller är enkla, såsom t-shirt och bastoppar. Men när kunden har testat plaggen är de flesta sålda. Visst försöker vi följa med så våra plagg är aktuella, men större delen av vår kollektion är konstant. Vi tror på att göra vår grej bra och jag skulle inte säga att vi anpassat oss allt för mycket efter trender. Vi har mer utbud efter säsong med stickade plagg på vintern och linneplagg på sommaren, men färgskalan är densamma – neutral nästan året om.
Hållbarhetsfrågan står högt på agendan, hur är det inom er bransch och hur arbetar ni med hållbarhet?
Movesgood grundades för att vara ett hållbart alternativ inom fashion. Vi vet att vi är hållbara på riktigt och att vår lean production-process faktiskt är unik. Vi har sökt patent på vår lean production-modell för att göra det tydligt att vi är producerar klimatneutralt. En utmaning idag är att uttrycket “sustainable” och “hållbart” har blivit lite utvattnat tyvärr. Det är en utmaning att nå igenom bruset av alla som erbjuder “hållbara kläder”.
Förutom att vi endast använder bambu och naturmaterial i våra plagg och producerar med en lyocell-process, så är vi även noga med måttskärning så att vi använder mest möjligt av varje rulle tyg. Bambu arbetar vi löpande med att återplantera i den takt den används. Bambuplantan är fullvuxen efter två år och mår bäst av att skördas då för att växa upp på nytt. På så vis renar den luften allra mest under tiden plantan växer.
Om ni skulle se in i framtiden, hur tror ni utvecklingen ser ut framåt för inredningsbranschen?
Vi tror starkt på att bambu även inom inredning kommer vara ett sätt för att vi ska kunna fortsätta bygga och konsumera hållbart framöver. Våra egna butiker byggs i bambu-plywood och grundarna av Movesgood bygger själva just nu ett hus helt i bambu, faktiskt! Bambu-plywood är fantastiskt snyggt dessutom, inte bara ett mer klimatsmart alternativ. Att vi behöver konsumera mindre vet vi alla idag och återbruk bör vara en väldigt stark trend.
Vilken inredningsdetalj kan ni själva inte vara utan?
Våra sängkläder i 100% bambu! När du sovit i dessa vill du aldrig bädda med något annat igen – det är helt magiskt!
Movesgood på sociala medier
Instagram: @movesgood
Facebook: @movesgoodSE