Trade Partners Sweden logo Trade Partners Sweden logo
  • sv
  • en

Logga in

Logga in för att få tillgång till medlemspriser och andra förmåner!

Glömt ditt lösenord?
  • Rådgivning & Stöd
    • Akut rådgivning
    • Fråga våra experter
    • Avtal
    • Kunskapsbank
  • Medlemskap
    • Medlemsportal
    • Dina medlemsförmåner
    • Om medlemskapet
  • Nyheter
  • Kalender
  • Bli medlem
  • Hitta agent
  • Press
  • Om oss
    • Om Trade Partners Sweden
    • Kontakta oss

Senaste nyheterna

  • 2025-04-24
    Med ETS-kraven runt hörnet är det dags att agera – vi hjälper dig säkra en grönare och mer kostnadseffektiv logistik
    Läs mer
  • 2025-04-09
    Trade Partners Sweden deltog vid ICC Sveriges högnivåseminarium om framtidens handel
    Läs mer
  • 2025-03-03
    Handelspolitiska reflektioner efter supervalåret 2024: Navigera utmaningar under 2025
    Läs mer
  • 2025-02-27
    Nytt samarbete med Nordiska Textilakademin för att stärka branschens kompetens inom hållbarhet
    Läs mer
  • 2025-02-27
    EU:s nya producentansvar för textilier – en viktig milstolpe för branschen
    Läs mer

Månadens medlem september 2023: Brunngård Group

Att möta utmaningar med mervärden och ett attraktivt sortiment menar månadens medlem, Brunngård Group, är viktigt för att utvecklas i branschen. Familjeföretaget som startades 1983 är bland annat fullsortimentsleverantör av skovårdsprodukter och arbetar mot värdeorden “Reuse” och “Aktiv livsstil”. Vi har intervjuat Paul själv som berättar mer om produkterna, tanken bakom dem och utvecklingen framåt.

Berätta om Brunngård Group!   

Brunngård etablerades av familjen Brunngård 1983 utanför mode- och textilstaden Borås. Redan från start har företaget kännetecknats av en sann entreprenörsanda och ett starkt engagemang. Vi har alltid gått ett steg längre för att kunna erbjuda det bästa för kunden. Företaget blev snabbt en fullsortimentsleveranör av skovårdssprodukter, skotillbehör, strumpor och tofflor och utvecklade snart det första egna varumärket Springyard under 90-talet. 

Sedan 2002 är Paul Brunngård den andra generationen som driver verksamheten vidare. 

–  Genom att vara lyhörda och innovativa har företaget idag ett välrenommerat namn och flera internationellt eftertraktade varumärken, berättar Paul. Vi har alltid varit noga med att hålla fast vid vårt unika arv. Under de senaste åren har Brunngård breddat sitt erbjudande betydligt till att idag fokusera på ett brett produktsortiment som stödjer utvecklingen av en “aktiv livsstil” och ett samhälle som är baserat på ”reuse”. Portföljen består idag av sju egna varumärken och vid sidan av dessa erbjuds private label-lösningar. Dessutom ingår ett antal externa varumärken som ett viktigt komplement. 

Berätta mer om era produkter och tanken bakom dem?
Våra produkter stödjer ”reuse” och en ”aktiv livsstil”. Våren 2023 utsågs Linda Trostek till ny VD efter att ha jobbat några år i verksamheten. Paul Brunngård kommer fortsatt vara engagerad i affärs- och produktutvecklingen i bolaget. -”Reuse” står för återanvändning, säger Linda. Det vill säga att ta hand om och förlänga livslängden på det vi redan har. Det är precis det som våra produkter bidrar till, fortsätter hon. Produkter inom ”After Care” både skyddar, vårdar och förlänger livslängden på allt från skor och kläder till väskor, utrustning, möbler och liknande. I sin tur stödjer det en mer hållbar konsumtion. Under rubriken ”Aktiv livsstil” samlar företaget produkter som tekniska sulor, halkskydd, fothjälpmedel och sportskydd. Samtliga produkter inspirerar människor till en hälsosam livsstil och ett ökat välbefinnande, vilket i förlängningen bidrar till en mer hållbar framtid. 

Hur ser ert hållbarhetsarbete ut?
Brunngård har jobbat med hållbarhet i många år, det är en central och uttalad del av företagets affärsidé på alla plan. Redan 2007 fasades PFAS ut i impregneringssprayer och då var företaget först i branschen med att göra detta. Produktutvecklingen drivs med ett självklart fokus på miljövänliga produkter. 

Hur ser er bransch ut idag och hur ser ni på utvecklingen framåt?
Vi möter utmaningar med mervärden. Företaget verkar framför allt inom sko- och sportbranschen, men även dagligvaruhandeln och hälsokostbranschen är viktiga målgrupper. Detaljhandeln står, som alla vet, inför stora utmaningar. Brunngård jobbar stenhårt för att möta dessa utmaningar med viktiga mervärden som är relevanta både digitalt och inom fysisk handel. Inte minst genom att erbjuda ett attraktivt sortiment som strävar mot en hållbar framtid. 

Besök Brunngårds hemsida här.

Association of Trade Partners Sweden

  • Augustendalsvägen 7, Nacka strand, Sweden
  • +46 (0)8 411 00 22
  • info@tradepartners.se

Medlemskap

Grundare av

Vi använder tredjepartscookies för vår hemsida i syfte att analysera och förbättra din upplevelse. Genom att använda vår webbplats godkänner du användningen av cookies på det sätt som beskrivits.
Jag förstår!