Månadens butik är underklädesmärket Tag Socks. Företaget drivs av Patric Hellmann och Johan Alsö. Hur går det till när man startar ett strumpvarumärke? Vilka trender finns inom segmentet? Och hur gör man för att strumporna inte ska försvinna i tvätten? Företagets grundare svarar dessa och flera andra frågor nedan.
Berätta om Tag Socks!
”Tag Socks är ett nytt svenskt underklädesmärke med fokus på design och kvalité. Alla våra strumpor är tillverkade av bambu och bomull, utan sömmar som skaver och givetvis i unisexmodell. Vår designlinje fyller tomrummet mellan det sobra och det lite mer galna. Vi som driver Tag Socks heter Patric Hellmann och Johan Alsö och vi har vårt säte i Norrköping.”
Hur kom det sig att ni valde att starta ett strumpvarumärke?
”Vi startade Tag Socks av anledning att det inte fanns några snygga kvalitetsstrumpor som passade både för ledighet och business, och för honom och henne. Strumpan har gått ifrån att vara ett funktionsplagg till ett modeplagg. Allt fler är medvetna om att matcha färger och att vara schysst dressad rakt igenom. Vi har under åren sett ett antal strumpmärken dyka upp och det har skapat en medvetenhet inom segmentet. Vi vill ha en strumpa som är både snygg och slitstark, utan sömmar som skaver och med storlekar som ger den där perfekta passformen. När vår linje togs fram skapade vi en testpanel där alla olika designs visades. Ett urval gjordes och vår designlinje är framtagen av våra kommande bärare.”
Vilka trender ser ni inom strumpsegmentet?
”Som jag nämnde ploppar det ständigt upp nya strumpmärken på marknaden och stora etablerade varumärken adderar strumpor till sina kollektioner. Trenden med färger och mönster fortsätter. De svarta, gråa och blåa, lite “tråkiga” strumporna kommer alltid att finnas, men strumpmärken idag letar ständigt efter nya finurliga egenskaper som gör dem mer praktiska, hållbara och sköna. Andra trender inom strumpsegmentet är hållbarheten, och givetvis designen. Vår värld blir mer och mer medveten om hållbarhet och om hur saker och ting produceras. En viktig ingrediens idag är att ha full transparens om var strumporna är tillverkade, hur fabrikerna ser ut, om de är certifierade och med vilka medel som används vid tillverkningen. Krav ställs och det kommer det fortsätta att göra.”
Ni har en linje av strumpor som är tillverkade i Bambu, berätta gärna mer om bambu som material!
”Idag görs strumpor av alla möjliga material. Vanligast är bomullsstrumpan som är billig att producera och kvalitén är oftast därefter. Trenden med strumpor i bambu och ull har växt sig starkare och visar att konsumenten blivit mer medveten, och också är villiga att betala lite mer för ett par strumpor. Bambun ger dig en skön och härliga känsla och har antibakteriella egenskaper. Vi har valt att blanda bambu och bomull som gör att vi stärker strumpan, får den lite mer slitstark och inte så ”slipprig och hal” som en ren bambustrumpa kan kännas.”
Planerar ni andra förändringar eller nya lanseringar under 2020 som ni vill berätta om?
”Vi ser med stor tillförsikt fram emot 2020 där vi kommer att etablera oss ännu starkare och vi kommer att fortsätta med våra värdeord, utveckling, hållbarhet och design och alltid med hög kvalité. Vi kommer under 2020 att lansera en strumplinje för barn samt en linje för kvinnor med strumpbyxor och tights. Vi kommer även under 2020 att etablera oss utanför Sverige med hjälp av väletablerade distributörer.”
Vilka är era bästa tips för att strumporna inte ska försvinna i tvätten?
”Vi alla brottas med just det problemet. Vilken strumpa tillhör vem osv. Detta var faktiskt en fråga som diskuterades när vi tog fram vår linje. Vi har en liten tag sittandes på varje strumpa som markerar vilken fot den skall sitta på och det blir också lätt att identifiera dem när man tvättar.”
Vi använder tredjepartscookies för vår hemsida i syfte att analysera och förbättra din upplevelse. Genom att använda vår webbplats godkänner du användningen av cookies på det sätt som beskrivits.