Kan ni kortfattat berätta om Pierre Henriets historia och er roll i den svenska textilindustrin?
[Pierre Henriet berättar] Min pappa var större delen av sitt liv verksam som framför allt textil konsthantverkare och gjorde bland annat batikkläder. När Kina öppnades upp för handel i slutet av 80-talet åkte vi dit tillsammans och köpte sidentyger, som vi sedan sålde till ateljéer i Uppsala och Stockholmsområdet. Idén höll inte för att ge någon av oss en inkomst men lite senare -94 räknade jag, som en övningsuppgift i företagsekonomi, på hur många kunder och hur mycket sammetsstuvar jag skulle behöva sälja för att försörja mig. Inte heller den idén var direkt lysande men i mina metodiska försök att bearbeta marknaden, främst tygaffärer och syateljéer, så förstod jag snabbt att många efterfrågade alla slags djurmönstrade pälstyger, typ Leopard, Ozelot, Tiger, osv. Det slumpade sig så att Jag kunde få tag på dessa tyger i Nederländerna och på så vis blev Fur-textiles Nederland vår första agentur. Genom dem fick vi kontakt med en Linnedistributör, och så småningom allt fler agenturer. Eva [Sundstén Henriet] kom in i företaget i början på 00-talet och tillsammans lät vi oss inspireras av utställare på Première Vision och Texworld som vi sedan frågade om de ville bli representerade i Sverige och Danmark. Jag vill tro att det vi låtit oss inspireras av i sin tur har inspirerat våra kunder, och på den vägen är det fortfarande.
Eva Sundstén Henriet har jobbat med företaget sedan 00-talet. Här representerar hon agenturen på tygmässan Nordic Fabric Fair i Stockholm Fashion District.
Vilka specifika textilprodukter eller material specialiserar ert företag sig på? Från början var det pälstyger typ Pile och Teddy, men snabbt blev Linne vår stora produkt, och lite senare också Hampa/Sidenblandningar. Nu är vårt utbud betydligt bredare och inkluderar också bland annat funktionstyger, knappar med tillbehör och band.
Vilka är några av de främsta leverantörerna ni representerar för närvarande?
Ingen nämnd, ingen glömd.
Vilka är era primära kunder och vilka branscher representerar de? En viktig del av vår verksamhet riktar sig till tygaffärer, men den del som syns mest på våra mässor riktar sig till alla slags företag av olika storlek som gör kläder.
Några av Pierre Henriets kunder utforskar och väljer tyger under Nordic Fabric Fair.
Kan ni beskriva er typiska process för tygets resa från leverantör till kund?
Vi får en kollektion från vår leverantör och visar den för vår kund antingen vid besök eller på en mässa. Kunden väljer ut prover på det de tror passar in i deras kommande kollektion, och har vi tur köper de sedan provmeter för denna. Har vi, och kunden, ännu mera tur så säljer plagget bra och ett större antal meter beställs för produktion. I sammanhanget vill jag passa på att återge Ingemar Stenmarks svar i en intervju om betydelsen av tur: – Jag vet inte hur stor betydelse turen haft för mina resultat, men jag har upptäckt att ju mer jag tränar, ju mer tur har jag.
“I sammanhanget vill jag passa på att återge Ingemar Stenmarks svar i en intervju om betydelsen av tur: – Jag vet inte hur stor betydelse turen haft för mina resultat, men jag har upptäckt att ju mer jag tränar, ju mer tur har jag.”
Hur viktiga är Stockholm Fashion Districts inköpsmässor, Nordic Fabric Fair och Textile Days för denna process?
Väldigt viktig för att både hålla kontakten med alla våra kunder och också visa oss för nya kunder.
Pierre Henriet ställer ut på tygmässan Nordic Fabric Fair i Stockholm Fashion District två gånger per år.
Vi har hört att ni har ett nära samarbete med era leverantörer. Kan ni berätta mer om er senaste resa till Irland?
Magee, som vi besökte, är baserade i Donegal. De gör bland andra Tweedtyger Donegal från Donegal. Förutom att få se och förstå hur deras vackra tyger görs fick vi tid att bila runt lite försiktigt på slingrande vägar med branta sluttningar mot havet där fåren betar. Samma får vars päls sedan blir till garn och färgas med inspiration av den storslagna naturen. Imponerande!
Eva Sundstén Henriet tillsammans med en representant från Magee, som följde med Pierre Henriet för att sälja tyger på Nordic Fabric Fair.
Hur förbereder sig Pierre Henriet för potentiella utmaningar i textilindustrin? Fortfarande med fingertopparna på tygerna och ögonen på skaft! Vi litar på att vår nyfikenhet och intuition leder oss rätt även nu.
Hur ser ni på framtiden för textilindustrin i Sverige?
Allt behöver inte vara billigt, och jag tror att en del produktion, både sömnad och tygtillverkning, kan få en revival om än i mindre skala. Modet, som trängs mellan konstnärlig drivkraft och kommersiella krav, är en del av livet självt och har samma livskraft.