Berätta om ditt företag WASHOLOGI?
”WASHOLOGI är ett brett sortiment med nischade hållbara tvättmedel, mjukmedel och linnevatten anpassat för den moderna människans olika behov. Modern stilren design, kombinerat med en tydlig miljöprofil och effektiva formuleringar har visat sig bli ett vinnande koncept för oss! Hållbarhet och miljöfokus är viktiga ledord för WASHOLOGI som hela tiden vill ligga i framkant och utveckla sortimentet med tanke på miljön. WASHOLOGI erbjuder mode och livstilsbutiker sitt moderna koncept för hållbar klädvård.”
Vilka är dina bästa tips för att tvätta sina kläder mer hållbart, både för kläderna och miljön?
”Mina bästa tips är:
-Tvätta inte i onödan, vädra och fräscha upp vid behov plaggen med linnevatten.
-Dosera inte mer än rekommenderat, det blir inte renare av det, onödigt för både miljön och plånboken.
-Använd ett tvättmedel anpassat för materialet t.ex. fintvätt utan enzymer till kashmir, siden och andra känsliga material. Sporttvätt som tvättar bort den sura svettlukten redan vid 30 grader till funktionsplagg är ett annat alternativ. ”
Dina produkter finns på flera olika marknader utanför Sverige. Hur gjorde du när du började exportera? Och har du något tips till andra företag som vill testa en ny marknad?
”Vi har varit med på en del mässor och där träffat på inköpare och agenter från olika länder. Sedan har jag jobbat mycket med Instagram som jag upplever ofta kan sprida sig utanför Sveriges gränser. Nu när jag känner mig trygg med ett välbeprövat och uppskattat sortiment och alla led fungerar mycket bra så känner jag att det är kul att etablera WASHOLOGI på nya marknader. Jag tror på att man måste våga testa sina vingar! Ibland kanske det inte blir perfekt, men då har man provat och det lär man sig mycket av. Våga ha drömmar och visioner, samt sätt mål och delmål på vägen tror jag också är bra!”
Du har precis börjat arbeta och etablera ett nytt varumärke som heter VONLINO som är italienskt tillverkade linnekläder. Berätta mer om det och hur det kommer sig att du började inrikta dig mot kläder?
”Jag var i Italien förra våren och träffade en italiensk familj som vävt de finaste linnetygerna och skapat kläder av dessa i tre generationer. Jag blev så förtjust i familjen, i landet och tanken på en egen linnekollektion. Så jag fick möjligheten att sy egna kollektioner på deras väveri nära vackra Amalfikusten. Jag gillar den naturliga känslan och linnets fina egenskaper. Linne är ju ett tyg så fyllt av traditioner. Man pratar om slow fashion och linne är verkligen ett hållbart naturligt material som inte kräver massa vatten vid odling som tex bomull. Linne är som ett kulturarv, det har vävts och sytts tyger på de egna gårdarna i flera hundra år. Därför är det fint att vi nu gör samma sak, men med lite mer finess och design.”
Förutom det nya varumärket, hur ser planerna och drömmarna ut för framtiden?
”En önskan är att fortsätta jobba med fokus på miljön i alla led och vara trovärdig i det. Oftast kostar det mer att välja de miljövänliga alternativen i produktion, men det känns bra. För WASHOLOGI är planen att lansera produkterna i Tyskland, Holland och USA under 2020. Jag kommer även med några miljövänliga nyheter till hösten. Med VONLINO man & woman hoppas jag att det kommer ta plats som ett hållbart alternativ, “slow fashion” i modesverige genom kvalitativa linnekläder med modern design. I steg två är planen att etablera VONLINO kids och VONLINO home.”
Avslutningsvis så undrar jag hur du ser på den rådande situationen och hur/om coronapandemin har påverkat dig?
”Ja, den har påverkat mig både yrkesmässigt, då många av mina återförsäljare dvs modebutiker har det kämpigt, men även privat. Jag har fått mig en tankeställare för vad fort saker kan hända och vända upp och ner på allt. Vad är viktigt egentligen? Det är ju vår hälsa och våra relationer! Jag hoppas att denna fruktansvärda pandemi leder till att vi blir mer rädda om varandra och vår jord.”