Trade Partners Sweden logo Trade Partners Sweden logo
  • sv
  • en

Logga in

Logga in för att få tillgång till medlemspriser och andra förmåner!

Glömt ditt lösenord?
  • Rådgivning & Stöd
    • Akut rådgivning
    • Fråga våra experter
    • Avtal
    • Kunskapsbank
  • Medlemskap
    • Medlemsportal
    • Dina medlemsförmåner
    • Om medlemskapet
  • Nyheter
  • Kalender
  • Bli medlem
  • Hitta agent
  • Press
  • Om oss
    • Om Trade Partners Sweden
    • Kontakta oss

Senaste nyheterna

  • 2025-04-24
    Med ETS-kraven runt hörnet är det dags att agera – vi hjälper dig säkra en grönare och mer kostnadseffektiv logistik
    Läs mer
  • 2025-04-09
    Trade Partners Sweden deltog vid ICC Sveriges högnivåseminarium om framtidens handel
    Läs mer
  • 2025-03-03
    Handelspolitiska reflektioner efter supervalåret 2024: Navigera utmaningar under 2025
    Läs mer
  • 2025-02-27
    Nytt samarbete med Nordiska Textilakademin för att stärka branschens kompetens inom hållbarhet
    Läs mer
  • 2025-02-27
    EU:s nya producentansvar för textilier – en viktig milstolpe för branschen
    Läs mer

Månadens medlemsförmån: DHL – Så ska du tänka inför Brexit

Den 31 januari 2020 lämnade Storbritannien EU. Då startade också den ettåriga övergångsperioden, vilket innebär att från och med den 1 januari 2021 är inte Storbritannien längre medlemmar i EU. Trade Partners Sweden erbjuder medlemsföretagen ett ramavtal med DHL och nu rekommenderar de alla involverade parter i transportingshanteringen att ta del av deras checklista.

Förhandling mellan Storbritannien och EU pågår fortfarande och det finns fortfarande frågor kring lagstiftning och praktiska åtgärder som inte kan besvaras. Det man vet är att det kommer bli en förändring i tullhanteringen för handeln mellan EU och Storbritannien från och med den 1 januari 2021 och det är därför hög tid att se över rutinerna kring tullhantering för att förberedda sig.

Checklista inför Brexit:

1. Ansök om EORI-nummer (Economic Operator Registration and Identification number), om du inte redan har det. Obs! Både du och er avsändare/mottagare i Storbritannien behöver ett EORI-nummer.
2. Säkerställ att din Handelsfaktura, det vill säga en vanlig betalningsfaktura med betalningsuppgifter till din mottagare, är komplett och att all nödvändig information för att godset ska kunna in- och utförtullas måste finnas i fakturan.
3. Importerar du? Ansök då om Betalningsanstånd hos Tullverket.
4. Ha en korrekt klassificering av era varor:
a. Vilka tullavgifter eller andra eventuella skatter måste företaget betala efter Brexit?
b. Vilka eventuella restriktioner/tillståndskrav kan företaget behöva tänka på?
5. Leveransvillkor (företrädesvis enligt Incoterms®2020):
a. Gå igenom dessa och klargör deras innehåll vid handel med tredje land.
b. Stäm av dessa med er kund/leverantör för att se om ni har en samsyn.
6. Exporterar du? Kan dina varor anses ha sitt ursprung i EU vid export?
7. Har du handel med Irland? UK – transitland.

För dig som har avtal med DHL genom Trade Partners Sweden kan du vid frågor alltid kontakta Thomas R Svensson på  0708 962 383 eller thomas.svensson@dhl.com.

Association of Trade Partners Sweden

  • Augustendalsvägen 7, Nacka strand, Sweden
  • +46 (0)8 411 00 22
  • info@tradepartners.se

Medlemskap

Grundare av

Vi använder tredjepartscookies för vår hemsida i syfte att analysera och förbättra din upplevelse. Genom att använda vår webbplats godkänner du användningen av cookies på det sätt som beskrivits.
Jag förstår!