Trade Partners Sweden logo Trade Partners Sweden logo
  • sv
  • en

Logga in

Logga in för att få tillgång till medlemspriser och andra förmåner!

Glömt ditt lösenord?
  • Rådgivning & Stöd
    • Akut rådgivning
    • Fråga våra experter
    • Avtal
    • Kunskapsbank
  • Medlemskap
    • Medlemsportal
    • Dina medlemsförmåner
    • Om medlemskapet
  • Nyheter
  • Kalender
  • Bli medlem
  • Hitta agent
  • Press
  • Om oss
    • Om Trade Partners Sweden
    • Kontakta oss

Senaste nyheterna

  • 2025-04-24
    Med ETS-kraven runt hörnet är det dags att agera – vi hjälper dig säkra en grönare och mer kostnadseffektiv logistik
    Läs mer
  • 2025-04-09
    Trade Partners Sweden deltog vid ICC Sveriges högnivåseminarium om framtidens handel
    Läs mer
  • 2025-03-03
    Handelspolitiska reflektioner efter supervalåret 2024: Navigera utmaningar under 2025
    Läs mer
  • 2025-02-27
    Nytt samarbete med Nordiska Textilakademin för att stärka branschens kompetens inom hållbarhet
    Läs mer
  • 2025-02-27
    EU:s nya producentansvar för textilier – en viktig milstolpe för branschen
    Läs mer

Medlemmen delar med sig: En varning för bedrägeri till alla företag

Rein som är en etablerad företagare inom container- och lastflak försäljning, blev utsatt för ett bedrägeri tidigare i år. Trots att han vidtagit alla nödvändiga åtgärder för att verifiera sin nya kund, blev han lurad på både varor och betalning.

Det började med att en kund kontaktade Rein för att beställa containrar till ett byggprojekt i Höganäs. Kunden verkade trovärdig och uppgav alla nödvändiga kontaktuppgifter. Han kontrollerade företagets kreditvärdighet genom Creditsafe, och allt verkade legitimt.

“Jag tyckte att jag gjorde vad jag kunde, kunden verkade adekvat och hade byggprojekt på olika ställen. Jag skickade ritningar och allt verkade okej.” Berättar Rein.

Misstankarna började växa när betalningen av fakturan uteblev. Då ringde Rein telefonnumret han hade men det var ett avstängt nummer och ingen svarade på mailen. Abonnenten är inte anträffbar var det enda svaret.

Det visade sig att bedragaren också hade använt ett legitimt företagsnamn. Den riktiga ägaren ringde upp honom efter att Rein skickat ett rekommenderat brev till företagsadressen. Personen på företaget berättar att han inte hade beställt något. Det riktiga företaget hade senare registrerat på Creditsafe att de blivit utsatta för bedrägeri, men detta i ett senare skede. 

Leveransen av containrarna hade genomförts av en extern fraktfirma, som efteråt informerade Rein att mottagaren av varorna inte verkade helt adekvat. Fraktfirman hade en underskrift på fraktsedeln, men en underskrift är tyvärr lätt att förfalska. 

Både Rein och det drabbade företaget har polisanmält fallet. Rein hoppas nu att fraktfirman kan ha någon ytterligare information, såsom film från platsen, som kan hjälpa i utredningen.

Det här fallet belyser risker som kan uppstå även när man följer alla rekommenderade säkerhetsåtgärder. Bedragare blir alltmer sofistikerade och det är viktigt att företag är extra vaksamma och överväger ytterligare verifieringsmetoder.

“Jag kunde inte föreställa mig att någon skulle kapa identiteten på ett bolag på det här sättet,” avslutar Rein.

Reins erfarenhet är en varning till alla företagare att vara extra försiktiga och alltid dubbelkolla sina kunders uppgifter. Vi på Trade Partners Sweden kan hjälpa våra medlemmar med juridiska frågor som kan uppstå i liknande fall.  Vår egna r förbundsjurist Anna-Karin Abdon, och andra experter, finns tillgängliga via vårt formulär för akut rådgivning: https://www.tradepartnerssweden.se/medlemskap/akut-radgivning/ 

Association of Trade Partners Sweden

  • Augustendalsvägen 7, Nacka strand, Sweden
  • +46 (0)8 411 00 22
  • info@tradepartners.se

Medlemskap

Grundare av

Vi använder tredjepartscookies för vår hemsida i syfte att analysera och förbättra din upplevelse. Genom att använda vår webbplats godkänner du användningen av cookies på det sätt som beskrivits.
Jag förstår!