Trade Partners Sweden logo Trade Partners Sweden logo
  • sv
  • en

Logga in

Logga in för att få tillgång till medlemspriser och andra förmåner!

Glömt ditt lösenord?
  • Rådgivning & Stöd
    • Akut rådgivning
    • Fråga våra experter
    • Avtal
    • Kunskapsbank
  • Medlemskap
    • Medlemsportal
    • Dina medlemsförmåner
    • Om medlemskapet
  • Nyheter
  • Kalender
  • Bli medlem
  • Hitta agent
  • Press
  • Om oss
    • Om Trade Partners Sweden
    • Kontakta oss
    • Verksamhetsberättelse 2024

Senaste nyheterna

  • 2025-10-20
    Nordiska Ullmärken tilldelas Trade Partners Swedens stipendium 2025
    Läs mer
  • 2025-10-20
    Cook’n Bloom tilldelas Trade Partners Swedens stipendium 2025
    Läs mer
  • 2025-10-15
    EU slutför nya regler om producentansvar för textilier
    Läs mer
  • 2025-09-15
    Så förändrar digitaliseringen branschen – insikter från Linda Pimmeshofer
    Läs mer
  • 2025-08-20
    Camilla Kocks 6 nycklar till framgång som agent
    Läs mer

Nordiska Ullmärken tilldelas Trade Partners Swedens stipendium 2025

Med en stark förankring i hållbarhet och naturmaterial har Nordiska Ullmärken länge arbetat för att främja ullens självklara plats i vår garderob. I år uppmärksammas företaget med Trade Partners Swedens stipendium 2025, ett erkännande för deras långsiktiga arbete med att lyfta naturliga material, medveten konsumtion och tidlös design. I intervjun berättar grundaren om ullens unika egenskaper, om vägen från småskaligt engagemang till heltidssatsning, och om visionen att utveckla en svenskproducerad kollektion med ullens välbefinnande som kärna.

Hur känns det att ha fått Trade Partners Swedens stipendium 2025?
Fantastiskt kul! Det känns alltid bra att bli uppmärksammad och få uppskattning, särskilt i en tid då man lätt ifrågasätter sin egen existens som agent inom konfektion.

Nordiska Ullmärken har en stark hållbarhetsgrund – hur föddes idén till företaget, och vad var visionen från början?
Personligen, speciellt som förälder och genom att ha bott i Norge, har jag på alla sätt upplevt fördelarna med ull. Firman startade med tanke på barnens framtid och för mitt eget och andras välbefinnande, med målet att främja mer naturmaterial i butikerna. Det visade sig dock vara svårt att leva på, så verksamheten har under många år gått parallellt med deltidsanställningar.

Nu drivs den på heltid, och jag är särskilt glad över kunder som följt med över tid och handlar tidlösa plagg, exempelvis Iris hantverk i Stockholm. Genom åren har jag sålt varumärken som Janus, Mariedal Design, Gudrun & Gudrun, Mocklis, Aspekts, Jalfe och By Basics, och fortsatt representera Sirri, Esencia, GRnature, Bohéme och Funqwear.

Ull står i centrum för ert arbete. Vad är det som gör just ull så speciell som material, enligt er?
Ull är en förnybar råvara med unika egenskaper. Den är temperaturreglerande och passar året om, även när det är varmt, eftersom den isolerar och absorberar fukt. Tack vare ullens naturliga egenskaper luktar svett inte, och eftersom smuts stöts bort behöver plaggen inte tvättas lika ofta som andra material.

Ni lyfter ofta fram kopplingen mellan naturmaterial, hälsa och välbefinnande – hur märks det i era plagg?
Ull ger trygghet, den binder hemmadoft och är helt naturlig utan kemikalier eller tillsatser. Den som bär ull mår bra i alla väder eftersom materialet andas, reglerar temperaturen och värmer även i vått tillstånd. Det är ett fiber som verkligen samspelar med kroppen.

Vilka förändringar ser ni i konsumenternas intresse för hållbara och naturliga material just nu?
Det är paradoxalt. Intresset för naturmaterial och hållbarhet har aldrig varit större, men samtidigt har råvarorna blivit dyrare och konsumenterna mer prismedvetna. Bra kvalitet kräver större insats av butikspersonal, och inköparna bär här ett stort ansvar. Det finns för mycket kläder i världen, framtiden behöver färre men bättre plagg och mer rationell hantering i alla led. På sätt och vis är det väldigt inspirerande.

Hur planerar ni att använda stipendiet – finns det något särskilt projekt eller utvecklingsområde ni vill satsa på framöver?
Stipendiet ska användas till att fördjupa materialkunskaper och stärka kontakter både i kund- och leverantörsledet. Vi vill producera ulltröjor med platsidentitet, helst med svensk ull och med produktion i Sverige. Planen är att kartlägga produktionsplatser och tillgången på svensk ull, med stöd av nätverk som The Swedish Wool Initiative och deltagande vid Wool Talks. Jag kommer även att samla kunskap genom Textilakademien i Textile Fashion Center. Utvecklingen av en verksamhet är en ständigt pågående process. Just nu säljer vi färdiga kollektioner och skräddarsyr, bland annat för Mandelmanns Trädgårdar, som får sin egen private label-väst och slipover.

Association of Trade Partners Sweden

  • Augustendalsvägen 7, Nacka strand, Sweden
  • +46 (0)8 411 00 22
  • info@tradepartners.se

Medlemskap

Grundare av