Den ärofyllda titeln Årets Trade Partner 2019 tilldelas Kavat, ett internationellt skoföretag med sina rötter djupt i den svenska myllan och med hållbarhet högst upp på agendan. Priset delas ut idag den 9 maj av Association of Trade Partners Sweden under årsmötet och Trade Partner Summit.
Skofabriken Kavat AB startade 1945 i Kumla där huvudkontoret fortfarande är baserat. Kavat står för innovation med ett starkt patos för miljön och den jord vi brukar. Först i världen med en miljömärkt sko och med sin slogan ”walk carefully on mother nature” utmanar de alla konkurrenter och visar att hållbar produktion också är en vinnande affärsmodell.
Utdrag ur juryns motivering:
”2019 års Trade Partner har med envishet, passion och stort kunnande visat att man med en tydlig fokus på hållbarhet kan skapa ett framgångsrikt företag i en internationell miljö. Vår vinnare har alltid varit ett visionärt företag som tidigt insåg betydelsen av att ständigt utveckla och förbättra sina produkter. År 2008 fick de sin första EU ECO LABEL och idag har företaget uppnått en världsledande position med fler än 50 EU-blommancertifierade produkter. Det är ett högst internationellt företag med närvaro på många marknader, med egna fabriker i Bosnien och en omsättning på ca SEK 135 miljoner 2018. Årets Trade Partner 2019 är Skofabriken Kavat.”
”Vi är så glada och stolta över att få det här priset. Trade Partners Sweden är en viktig medlemsorganisation med många duktiga och betydelsefulla medlemmar. Vårt koncept handlar om kvalitet, design och hållbarhet – kopplingen mellan användaren och vår planet. Att vi har tilldelats Årets Trade Partner 2019 visar att det vi har skapat med Kavat är angeläget och efterfrågat.” säger Magnus Ericson VD Skofabriken Kavat AB.
”Rollen som handelspartner har utvecklats över tid. Idag handlar det om väldigt mycket mer än bara försäljning och de agenter, distributörer och leverantörer som erbjuder fler tjänster blir en viktig partner. Magnus Ericson, Kavat, har med sitt engagemang varit med och lett in Kavat på en spännande väg och därmed har de nått ett fantastiskt resultat. Vi gratulerar Kavat till denna välförtjänta titel”, säger Helena Waker, CEO Trade Partners Sweden.
Kontakt:
Gunilla Grübb, Head of Public Relations, Trade Partners Sweden
+46 70 209 30 57, gunilla@stockholmfashiondistrict.se
Janike Eleby, Head of Communication, Trade Partners Sweden
+46 70 307 85 59, janike@tradepartners.se
Helena Waker, CEO Trade Partners Sweden,
+46 70 607 08 34, Helena@tradepartners.se
Om Trade Partner Summit
Trade Partner Summit samlar företag med den viktiga rollen som handelspartner och ger nya kunskaper och insikter. Här lyfts aktuella ämnen och utbytet av erfarenheter främjas. 2019 års Trade Partner Summit har den 9 maj temat Affärsmöjligheter och utblicka Kanada och USA.. Gästtalare är Andreas Hatzigeorgiou, Stockholms Handelskammare, Anna Folkesson, Business Sweden Stockholm, Martin Aldorsson, Business Sweden Toronto, Max Åvall, Business Sweden Chicago, Glenn Svarts, Trade Partners Swedens Senior Legal Advisor och Peter Dahlen, American Chamber of Commerce in Sweden
Om Association of Trade Partners Sweden,
Association of Trade Partners Sweden, tidigare Agenturföretagen, grundades 1914 och har över 100 års erfarenhet av internationell handel. Vi är en medlemsägd privat organisation med över 650 företagsmedlemmar, varav 400 företag är verksamma inom mode och design. Trade Partners Sweden har bland annat grundat Stockholm Fashion District.