I mitten av augusti öppnar Stockholm Fashion District upp Sveriges största mode och inköpsvecka med över 700 kollektioner inom skor, kläder, underkläder, accessoarer och nystartade Playground för barnkläder. En eklektisk och viktig vecka, då modebranschen samlas för att tillsammans göra inköp, utbyta erfarenheter och inspireras av aktuella ämnen genom föreläsningar, utställningar och installationer.
Temat för säsongen är Collaboration och med det kraften i att samarbeta, vilket ger avtryck på flera sätt. I samarbetet med Beckmans College of Design undersöks samspelet mellan textilleverantör, designer, butik och kund. Zero Waste Project presenteras genom en installation i Stockholm Fashion District och har också tolkats i säsongens bild.
Stockholm Fashion District är en unik mötesplats som besitter en stark relation med leverantörer, designers och inköpare. Stockholm Fashion District strävar efter att skapa en intressant och inspirerande plattform genom
att ständigt vara relevanta, flexibla och med modebranschens behov i fokus. Utöver de viktiga handelsdagarna arrangeras essentiella föreläsningar, nätverksträffar och mötesplatser. Nina Campioni möter Sofie Elvstedt, Minimarket i ett samtal om barnkläder. Per Holknekt delar med sig av ”En modeentreprenörs viktigaste nycklar”, Livia Goncalves,Crocs berättar om Crocs samarbeten med Balenciaga och Post Malone, herrstylisten Lalle Johnson leder oss in i den manliga garderoben och under Buyers Club berättar Susanne Ahlberg, Butiken i Tenhultom den fysiska butiken.
Bland återkommande varumärken i augusti syns Lacoste, Superga, Gant Shoes, Adax, InWear, SeaFolly, American Vintage och Stockholms Klänningsfabrik vilka tillsammans med nya gäster som Desigual, Ilse Jacobsen, RedGreen, Saucony, Dedicated och Diana Orving öppnar för en säsong fylld av intressanta och inspirerande kollektioner.
Hållbarhetsinitiativet Encouragement for Actions vinnare presenteras onsdagen den 14 augusti inramad av en kurerad utställning kring den 17 globala hållbarhetsmålen med nominerade företag tillsammans med intressanta exempel från modeindustrin.
”Modebranschen står, som flera andra branscher, inför en omvandling med både möjligheter och utmaningar. I en tid av förändring är betydelsen av möten, samtal och erfarenhetsutbyte mellan företagsledare, designers, leverantörer, entreprenörer och medarbetare extra viktig.Stockholm Fashion District samlar modebranschen och ser stora möjligheter genom samarbete och därigenom skapa bra förutsättningar för att verka och utvecklas.
Tillsammans har vi alla ansvaret att skapa en ännu bättre modeindustri.”-Säger Helena Waker CEO Trade Partner Sweden och Stockholm Fashion District.
Gunilla Grübb Head of Public Relations, Stockholm Fashion District, +46 70 209 30 57
Janike Eleby, Head of Coummunication, Stockholm Fashion District +46 70 307 85 59
SFD är etablerad av och för den svenska modeindustrin av Association of Trade Partners Sweden. Varje säsong visar 900 svenska och internationella varumärken inklusive textil sina nya kollektioner eller deltar på ett av de många event som arrangeras i distriktet. Distriktet verkar som ett nav för affärer med showroom, mässor, inköpsdagar, produktion, utbildningar, utveckling av modebranschen och är öppet 365 dagar per år.
Association of Trade Partners Sweden, tidigare Agenturföretagen, grundades 1914 och har över 100 års erfarenhet av internationell handel. Vi är en medlemsägd organisation med över 650 företagsmedlemmar, varav 400 företag är verksamma inom mode och design. Trade Partners Sweden har bland annat grundat Stockholm Fashion District