Den 3–8 februari 2020 infaller Fashion Week Trade i Stockholm Fashion District (SFD) och nu presenteras programmet samtidigt som besöksregistreringen till den nya säsongen öppnar.
Under temat Artificiell Intelligens (AI), digitalisering och att växla upp vill SFD inspirera utställande varumärken och besökande retail och e-tail till att djupare utforska den digitala världens möjligheter genom ett spännande program av utställningar, workshops, samtal och speed dating. I Stockholm Fashion District träffas inköpare, butiker, kommande modestjärnor, etablerade varumärken, media och andra intressenter för att göra inköp, nätverka och samarbeta. Distriktet är ett kluster och en affärsplattform för den svenska modeindustrin.
”Vi ser att modeindustrin är en snabbfotad och nyfiken industri som gärna testar nya affärsmodeller och ny teknik. Som kluster och handelsplattform har vi en möjlighet att ge bränsle till utvecklingen som bara kommer att gå snabbare när modeentreprenörer får mer kunskap och tar sig tid att utforska ny mark. Samarbetet med Hyper Island ligger helt i linje med den kunskapsboost vi vill bidra med”, säger Helena Waker, CEO Stockholm Fashion District.
”Tekniska framsteg förändrar vårt sätt att leva och arbeta på. Affärsmodeller utvecklas och kundernas krav intensifieras. Vi är glada över att Stockholm Fashion District valt Hyper Island som partner att hjälpa företagen med de utmaningar som följer i digitaliseringens spår”, säger Mikael Ahlström, partner, Hyper Island.
I ett samarbete med Hyper Island guidar Stockholm Fashion District besökare in i den digitala världen och förklarar definitionen av Artificiell Intelligens (AI) och hur modebranschen med hjälp av AI kan växla upp, utvecklas och nå nya möjligheter. Temat AI, digitalisering och att växla upp manifesteras genom säsongens bild sprungen ur det samarbetet tolkat av Johanna Molin, Digital Media Creative student på Hyper Island:
”I used the phone in this image just not as a phone, but also as a mirror. We tend to look for new inspiration through social media and apply them to ourselves. It’s not only you, it’s not only me, most of us do, and the real question might be who isn’t?”
Registrering till modeveckan görs på www.stockholmfashiondistrict.se/rsvp där även säsongens program presenteras.
Kontakt:
Gunilla Grübb, Head of Public Relations, Stockholm Fashion District
+46 70 209 30 57, gunilla@stockholmfashiondistrict.se
Janike Eleby, Head of Communication, Stockholm Fashion District
+46 70 307 85 59, janike@tradepartners.se
Stockholm Fashion District är en unik och innovativ affärsmötesplats med 150 showroom öppna 365 dagar om året, modeveckor som samlar 900 svenska och internationella varumärken, forum för kreativitet och skapande samt vidareutveckling under taket för Fashion Business Academy. Distriktet besöks årligen av designers, e-tail, retail, internationella delegationer, intressenter och andra modeentusiaster. Trade Partners Sweden är grundare av och driver Stockholm Fashion District för modeindustrin i Sverige.