Hållbarhetsutvecklingen står inte stilla med pandemin. De prisade modeföretagen är alla nyskapande föregångare inom hållbarhet och betydelsen av deras arbete är större än någonsin för framtidens modeindustri. Företagen prisades av modebranschen för sin starka övertygelse, kreativitet, sitt arbete med nya affärsmodeller, ny teknologi, innovationskraft, värderingsdriven kommunikation och mod.
”Det finns en intressant koppling mellan pandemin och klimatkrisen. Pandemin har tvingat oss till en handling som klimatkrisen redan har uppmanat oss till. På många sätt och vis har den nuvarande situationen tvingat oss att påskynda processer som vi redan planerat att inleda. Kanske kan det trots allt komma något gott ur den svåra situation som vi nu befinner oss i. Det är ur kriser som nya tankar tvingas att födas och vi bestämmer oss nu för vilket modelandskap vi ska befinna oss i när krisen är över. Kanske är det ett mer hållbart mode vi ser omkring oss då – jag hoppas!”, sa Philip Warkander lektor i Modevetenskap vid Lunds Universitet och ordförande i Encouragement for Actions etiska råd, i sitt inledningstal under ceremonin.
“Det är med stor stolthet vi presenterar Encouragement for Action 2020. Rådande pandemi har förflyttat framtiden närmare än någonsin, där hållbarhet är en viktig del. Det kräver innovation, kreativitet och envist arbete. Både årets vinnare och de nominerade företagen visar att den svenska modeindustrin står väl rustad inför det ”nya normala” som väntar runt hörnet.”, säger Helena Waker, CEO, för Stockholm Fashion District och Trade Partners Sweden.
Vinnare i respektive kategori
fashion retail talks sustainability
Motivering:
Vinnaren av denna kategori har en vision och affärsidé helt grundad i ett mycket tydligt fokus på en hållbar garderob. Redan vid den första kontakten som kund möter du det tydliga budskapet, och det håller hela vägen från produktion och leverans till butik – oavsett om man besöker sajt eller fysisk butik. En nytänkande, modern och transparant inspiratör för branschen.
Vinnare är: Asket
fashion tech
Motivering:
Vikten av att våga vara visionär och bereda väg för andra samt att leda en positiv hållbar förändring är viktigare än någonsin. Vi har länge sett ett behov av nya affärsmodeller med en cirkulär grund. Årets vinnare har under lång tid tagit täten i diskussionerna och vågat ifrågasätta normer inom branschen. Plaggen har kort ledtid, kan tillverkas via en 3D-skrivare och håller i 48 timmar. Konstruktionen kan liknas vid ett lövs och tanken kring plaggets användning kan närmast liknas vid att lyssna på musik via en streamingtjänst. I det samarbete som lanserats med PUMA sätter de sig själva och Sverige på kartan och visar hur framtidens modebransch kan verka och se ut.
Vinnare är: Guringo Design Studio
value-bearing sustainability
Motivering:
Kroppar och smak som förändras och längtan efter nytt behöver inte betyda nyproducerat. Det mest hållbara plagget är det som redan producerats och sedan älskats och använts igen och igen. Med en hög modegrad och stort fokus på upplevelsen och känslan i butiken ville vår vinnare göra det enkelt för kunderna att konsumera mode på ett hållbart sätt. Idag finns två butiker och konceptet är enkelt; lämna in det du som du inte längre använder men själv skulle kunna tänka dig att köpa, det vill säga moderna kläder i bra skick. Idén om cirkulärt mode finns i årets vinnares dna i allra högsta grad och de har starkt bidragit till att begagnade kläder nu bärs av ännu fler modemedvetna konsumenter och att plagg får leva vidare hos nya ägare.
Vinnare är: Arkivet
closing the loop
Motivering:
En innovation som tydligt bidrar till cirkulära materialflöden för textil genom att ta den komplexa frågan om textil materialåtervinning ytterligare steg framåt och samtidigt tillhandahålla en marknadsredo och skalbar lösning. Vinnaren av kategorin closing the loop stärker Sveriges position som ett cirkulärt föregångsland.
Vinnare är: Once more by Södra
Tack till….
Ett varmt tack för ert engagemang till Encouragement for Actions beskyddare Nacka Kommun, BMW Bilia Group, UN Global Compact Network Sweden, jurygrupper och samarbetsorganisationer.
#encouragementforaction.
Kontakta ansvariga för projektledning vid förfrågningar och bilder:
Gunilla Grübb, Head of Public Relations, Stockholm Fashion District
+46 70 209 30 57, gunilla@stockholmfashiondistrict.se
Janike Eleby, Head of Communication, Stockholm Fashion District
+46 70 307 85 59, janike@stockholmfashiondistrict.se
Om Stockholm Fashion District (SFD)
Affärsklustret Stockholm Fashion District är en unik och innovativ affärsmötesplats för modeindustrin i Sverige och internationellt. Distriktet besöks årligen av designers, e-tail, retail, internationella delegationer, intressenter och andra modeentusiaster.
I Stockholm Fashion District finns daglig verksamhet i form av showroom med svenska och internationella varumärken och i distriktet organiseras flera affärsfokuserade aktiviteter och event varje år, däribland Fashion Week Trade, produktions- och textilmässor, forum för att aktuella branschfrågor samt vidareutveckling genom seminarier och workshops.
Medlemsförbundet och handelsorganisationen Trade Partners Sweden är grundare av och driver Stockholm Fashion District för modeindustrin i Sverige.