Modeföretagen Bite Studios, Re:Newcell, ATACAC och Nudie Jeans har idag tilldelats Encouragement for Action 2019 för sitt hållbarhetsarbete. Företagen är föregångare inom hållbarhet och har tack vare en stark övertygelse, kreativitet, mod, nya affärsmodeller, ny teknologi, en innovationskraft och intresse att utveckla nya idéer och kommunicera sina värderingar uppmärksammats av modebranschen.
Idag presenterades vinnarna av Encouragement for Action vid en ceremoni i Stockholm Fashion District där modeveckan med fokus på inköp just nu pågår. På plats fanns modeindustrin, Encouragements viktiga beskyddare Nacka Kommun, Unibail-Rodamco-Westfield, BMW Bilia Group, UN Global Compact Network Sweden, jurygrupper och samarbetsorganisationer.
”Sverige har ett erkänt renommé vad gäller innovationskraft och förmågan att befinna sig i framkant, framförallt inom de kreativa näringarna likt modeindustrin. Hållbarhet inom modebranschen ligger högt på allas agenda och genom Encouragement for Action vill vi uppmärksamma och lyfta alla de positiva initiativ som finns och uppmuntra till omställning för en hållbar modebransch”, säger Helena Waker, CEO och juryordförande för för kategorin fashion retail talks sustainability där butiker som använder säljgolvet och sin digitala plattform till uppmuntran för konsument att välja hållbar konsumtion uppmärksammas.
Vinnare i respektive kategori;
Value-bearing sustainability
Motivering:
”En lika stilren som tidlös look med perfekt passform och lågmäld estetik där hantverket imponerar och materialen är valda med största omsorg och med ett dokumenterat hållbarhetsansvar.
Ett lyxigt och hållbart varumärke som vill sakta ner konsumtionstakten med konsekvent design och kollektioner där nya plagg alltid går att kombinera med tidigare säsonger. Den som tar sig tid att lära sig vad akronymen i namnet står för förstår snart att resan bara har börjat för hur det här varumärket vill utmana oss att tänka nytt kring konsumtion och mode.
Vinnare är: Bite Studio
”Vi är väldigt stolta och glada att uppmärksammas bland så fina varumärken, men det är givetvis sakfrågan som är viktigast. Vi behöver som bransch handla med beslutsamhet och kraft – i stor skala – för att skapa en ny modeagenda. Det behöver gå fort.” – Bite Studio
Closing the loop
Motivering:
”Vi vet att modeindustrin står inför stora utmaningar och behöver förändras radikalt för att kunna vara en del av ett hållbart samhälle. Att gå ifrån de linjära modeller vi har idag till cirkulära, där vi tar tillvara på de resurser som finns och inte skapar något spill eller avfall är en viktig del av lösningen. För att lyckas med det behöver vi företag som går i bräschen och som kan visa att det går att göra affärer på nya sätt genom att vara en del av lösningen. Vinnaren av denna kategori fyller en viktig funktion och är en otroligt viktig aktör i värdekedjan för att lyckas close the loop of fashion.”
Vinnare är re:newcell.
“Vi är djupt hedrade över att få det här priset. Inte minst eftersom vi valts ut tillsammans med en grupp oerhört inspirerande föregångare som tagit steget från ord till handling. Mode handlar i grunden om driva förändring och här har vi ett gäng företag, individer och organisationer som riktar det drivet till att förändra branschen till det bättre. Det finns inget viktigare man kan göra.” – Mattias Jonsson, VD hos re:newcell
Fashion retail talks sustainability
Motivering:
”Vi i juryn är stolta att utnämna detta svenska varumärke och denimföretag och som sedan starten haft med sig omtanke om naturen i själen. Idag levereras hela kollektionerna med 100% organic denim och har så gjorts sedan 2012. Företaget är nytänkande och generösa till naturen och kunden genom att se till att deras jeans kan hålla väldigt länge, genom information och hög service gällande reparationer, Care & repair kit och tvättråd som sparar stort på vår miljö. Att de uppmanar kunderna att lämna in sina gamla jeans för att sedan göra dem till outslitbara, supersnygga trasmattor! Ni inspirerar oss och är en starkt förebild inte bara i Sverige utan även globalt.”
Vinnare är: Nudie Jeans
”Vi är glada att våra Repair shops, med försäljning av nyproducerade plagg, gratis lagning av jeans och försäljning av Reuse jeans uppmärksammas med detta pris! Vi jobbar hårt för att skapa en mer hållbar konsumtion genom att välja hållbara material till alla våra produkter och genom att förlänga livet på våra plagg. Vår kunniga personal tar hand om både kunder och produkter med ett brinnande engagemang och vi tror på det personliga mötet och hur det bidrar till en större förståelse av och om hållbarhet – avsett om det sker i våra fysiska butiker eller i våra digitala kanaler.” – Palle Stenberg, grundare Nudie Jeans
Fashion tech:
Motivering:
Att uppmuntra ett företag som driver en förändring som leds av design och kreativitet och levererar hållbarhet känns fantastiskt. Med en vision om att vara världens mest intressanta designstudio visar de stort mod och svar på tal i hållbarhetsfrågan. ATACAC inspirerar till radikala förändringar och nya affärsmodeller som är mer aktuellt än någonsin. ModeSverige och Sverige som land bör vara stolt av innovativa bolag som er, som driver nästa generations mode in i framtiden.
Vinnare är: ATACAC
“Att minimera överproduktion av kläder är centralt från ett hållbarhetsperspektiv. Genom en kombination av digitalt 3D-renderade plagg och egen lokal produktion i Göteborg har Atacac implementerat en modell där överproduktionen blir minimal.” – Rickard Lindkvist founder ATACAC
Tack till…
Ett varmt tack för ert engagemang till Encouragement for Actions beskyddare Nacka Kommun, Unibail-Rodamco-Westfield, BMW Bilia Group, UN Global Compact Network Sweden, etiskt råd, jurygrupper och samarbetsorganisationer.
#encouragementforaction
Ladda ner bild på vinnarna av Encouragement for Action 2019 här >>>
Kontakta ansvariga för projektledning:
Gunilla Grübb, Head of Public Relation, Stockholm Fashion District, +46 (0)70 209 30 57,
gunilla@stockholmfashiondistrict.se
Janike Eleby, Head of Communication, Stockholm Fashion District, +46 (0)70 307 85 59,
janike@tradepartners.se
Bakgrund:
Stockholm Fashion District har bjudit in andra viktiga organisationer och intressenter för att tillsammans sluta upp och ge uppmuntran till värderingsbaserad kommunikation, hållbara affärsmodeller, ny teknologi och dem som föredömligt använder butiksgolvet eller sin digitala plattform som plattform för kommunikation om hållbarhet till konsument. Tillsammans tilldelar vi selekterade företag och varumärken ett erkännande för en prestation som kan vara en produkt, ett projekt eller motsvarande. Utmärkelsen ska också ses som en uppmuntran till att fortsätta på inslagen väg. På detta sätt vill vi vara med och skapa uppmärksamhet och medvetenhet kring viktiga idéer inom hållbarhet i vår bransch.
Stockholm Fashion District i korthet:
Stockholm Fashion District är en digital och fysisk mötesplats för modebranschen i Sverige. Tack vare bredden av inköpsfokuserade event, seminarier, workshops och andra event passerar ca 20,000 personer distriktet varje år. I denna hub möts designers och butiker, producenter och leverantörer, inköpare, säljare och varumärken samt intressenter, PR-byråer och press.