Den 12-17 augusti går modeveckan i Stockholm Fashion District av stapeln med starkt fokus på inköp, affärsmöten, hållbarhet och digitalisering av modeindustrin. Modeveckan i Stockholm Fashion District påverkas inte av Swedish Fashion Councils beslut att ställa in visningsveckan Fashion Week senare i augusti.
Stockholm Fashion District är ett kluster för affärer och kreativitet med showroom, mässor, inköpsdagar, produktion, pop up event, utbildningar och utveckling av modebranschen. ”Stockholm Fashion District arbetar med både svenska och internationella varumärken och modeföretag och spänner över hela modebranschen.
“Hela modeindustrin arbetar med stora omställningar och för oss är det därför viktigt att fortsätta samla branschen för att skapa en dynamik i utvecklingen. Handel är en viktig grund och vårt fokus, och vi står bakom alla butiker och leverantörer i Sverige i omställningen som sker i vår bransch i stort.” säger Helena Waker CEO Trade Partners Sweden och Stockholm Fashion District.
Hållbarhet står högt på agendan och genom initiativet Encouragement for Action tilldelar Stockholm Fashion District årligen i augusti, tillsammans med viktiga organisationer och intressenter i sitt nätverk, en utmärkelse i fyra kategorier till selekterade företag och varumärken. Utmärkelsen är en uppmuntran till att fortsätta på inslagen väg. Vinnarna presenteras vid en ceremoni i Stockholm Fashion District den 14 augusti.
För att stärka nätverket mellan butiksägare och inköpare presenterar Stockholm Fashion District även Buyers Club i augusti. Förändringen som retailhandeln står inför kräver inte bara nytänkande, nya affärsmodeller utan också mod och hoppfullhet. Med Buyers Club vill SFD skapa affärsnytta och ett forum där inköpare och butiksägare kan dela med sig av sina insikter, lyssna på varandra och skapa ett större nätverk.
”Vårt uppdrag är att främja hållbar handel och hjälpa våra besökare, medverkande företag och intressenter att ständigt utvecklas. Att Fashion Week / visningsveckan måste ställas om är en del i branschens utveckling” säger Helena Waker i en avslutande kommentar.
Kontakt
Gunilla Grübb Head of Public Relations, Stockholm Fashion District, +46 70 209 30 57
Janike Eleby, Head of Coummunication, Stockholm Fashion District +46 70 307 85 59
Om Stockolm Fashion District Stockholm
Fashion District Stockholm Fashion District är en unik plattform etablerad av och för den svenska modeindustrin av Association of Trade Partners Sweden. Varje säsong visar 900 svenska och internationella varumärken sina nya kollektioner eller deltar på ett av de många event som arrangeras i distriktet. Stockholm Fashion District är ett kreativt, levande och innovativt distrikt för den svenska modeindustrin. Distriktet verkar som ett nav för affärer med showroom, mässor, inköpsdagar, produktion, pop up-event, utbildningar och utveckling av modebranschen.