Den 13 augusti startar modeveckan i Stockholm Fashion District. En vecka vibrerande av öppna showroom och mässor fyllda med kommande kollektioner, intressanta seminarier och flertalet event, mingel och en sommarfest. Flera nya varumärken har valt att ansluta sig till säsongens modevecka som huserar fler än 700 varumärken. Samtalen kring hållbarhetsarbetet inom modeindustrin har funnit sin naturliga plats i Stockholm Fashion District som nu också presenterar initiativet Encouragement for Action.
Modeveckan öppnar måndagen den 13 augusti med öppet hus i Stockholm Showroom och Stockholm Shoe House där distriktets permanenta leverantörer och varumärken presenterar kommande kollektioner. På måndagen besöker också Bea Szenfeld Stockholm Showroom och berättar om skapandet av klänningen som ses på säsongens inbjudan. Den faktiska klänningen visas i samband med samtalet och finns därefter uppställd i Stockholm Showroom.
Den 15-17 augusti öppnar mässorna Fashion Business Days och Nordic Shoe & Bag Fair där besökande varumärken presenteras tillsammans i en eklektisk form.
Intresset för handelsplatsen Stockholm Fashion District är fortsatt växande och nya varumärken i distriktet under modeveckan är bland annat Under Armour, Scotch and Soda Shoes, Armor Lux,Rosemunde, Ilse Jacobsen, Colmar Shoes, Haust och Dughult. Fler internationella butiker och inköpare har anmält sitt intresse och antalet skandinaviska inköpare förväntas öka.
”Det är spännande att se Stockholm Fashion District utvecklas och växa, att nya varumärken förstår betydelsen av att vara här tillsammans och att nya initiativ i branschen hittar sin plats hos oss. Vi har förmånen att få arbeta med ledande butiker inklusive e-handel och vi välkomnar alla att ta del av veckan. Tillsamman driver vi modebranschen framåt. Stockholm Fashion District är en viktig plats för Sverige och den svenska modebranschen, här omsätts en mycket stor volym av den svenska modeindustrin” säger Helena Waker, CEO Stockholm Fashion District och Trade Partners Sweden.
Hållbarhetsinitiativet Encouragement for Action invigs den 15 augusti kl. 10.00 då de företag som tilldelats Encouragement For Action 2018 tillkännages. I samband med invigningen presenteras också en kurerad utställning med avstamp i de 17 globala hållbarhetsmålen. Inledande ord hålls av Philip Warkander, Doktor i modevetenskap samt författare till Encouragement for Actions förord och Théo Jaekel, styrelseledamot UN Global Compact Network Sweden.
Utöver de viktiga handelsdagarna arrangeras trendsamtal, utställningar, mingel och en stor sommarfest. Anne Hesselgren från KOM berättar om framtidens butik, Nina Campioni lär oss vara inkluderande men behålla vår kredibilitet i den digitala världen och designer Karen Simonsen tar oss med på en inspirationsresa i sin designprocess. Alla seminarier i regi av Fashion Business Academy som ett led i att stödja och inspirera modebranschen för att möta framtiden. Tider för alla event, utställningar, mingel och fester återfinns på www.stockholmfashiondistrict.se.
Datum
Stockholm Showroom, 13-18 augusti 2018
Stockholm Shoe House, 13-18 augusti 2018
Nordic Shoe & Bag Fair, 15-17 augusti 2018
Fashion Business Days, 15-17 augusti 2018
Encouragement for Action, 15-17 augusti 2018
Registrering för fri biljett (press, se kontaktuppgifter nedan) Stockholmfashiondistrict.se/rsvp
Kontakt
Gunilla Grübb, Head of Public Relation, Stockholm Fashion District, +46 70 209 30 57 gunilla@stockholmfashiondistrict.se
Janike Eleby, Head of Communication, Stockholm Fashion District, +46 70 307 85 59, janike@tradepartners.se
Om Stockholm Fashion District Stockholm Fashion District är ett kreativt, levande och innovativt distrikt för den svenska modeindustrin. Distriktet verkar som ett nav för affärer och kreativitet med showroom, mässor, inköpsdagar, produktion, pop up-event, utbildningar och utveckling av modebranschen. Stockholm Fashion District är ett branschinitiativ. Initiativtagare till modedistriktet är Association of Trade Partners Sweden, tidigare Agenturföretagen, tillsammans med modebranschen där handelsorganisationen står för branschens perspektiv gentemot hyresvärden och andra intressenter.
www.stockholmfashiondistrict.se