Hållbarhetsinitiativet med avstamp i de 17 globala hållbarhetsmålen, Encouragement for Action, presenterar nu jurygrupperna. Initiativet har tagits emot med stort intresse och Stockholm Fashion District är stolta över att presentera starka och mycket namnkunniga beskyddare och jurygrupper. Encouragement for Action är instiftat av Stockholm Fashion District tillsammans med viktiga organisationer och intressenter.
Övergripande beskyddare av initiativet är Nacka Kommun tillsammans med Unibail Rodamco och UN Global Compact Network Sweden.
”Hållbarhet är en viktig fråga för oss och vi vet att ett hållbart samhälle även är viktigt för alla. Som beskyddare till Stockholm Fashion Districts hållbarhetssatsning Encouragement for Action hoppas vi kunna bidra med perspektivet att det ska vara lätt att göra hållbara val i vardagen. Mode har en betydande roll för Nackas näringsliv och för nackaborna och därför är vi otroligt glada att ett så stort hållbarhetsinitiativ tas och hålls här i Nacka”, säger Klara Palmberg Broryd, Förnyelse och strategidirektör Nacka kommun.
Stockholm Fashion District är också glada över att introducera en, i alla kategorier, väl insatt jury med stor kunskap, bred förankring i branschen samt alla med betydande erfarenhet inom hållbarhetssegmentet.
I kategorin Value-bearing Sustainability har frilansjournalist och modekritikern Susanna Strömquist utsetts till ordförande.
”Konsten att engagera med ett angeläget budskap är en av de mest betydelsefulla pusselbitarna i ett framgångsrikt hållbarhetsarbete. Men också en av de minst uppmärksammade. Det känns därför extra välkommet med ett pris i Value- bearing Sustainability som uppmuntrar och stimulerar till en smartare kommunikation kring hållbarhet.”, säger Susanna Strömquist.
Jennie Rosén, Swedish Fashion Council samt ordförande i kategorin Fashion Tech, säger i en kommentar:
”För Sveriges positionering som en modenation är det avgörande att uppmuntra innovation och nytänkande, då det i modebranschens alla hörn pågår ett paradigmskifte kring affärsmodeller och definitionen av värde kopplat till mode.”
En annan kategori som lyfts är Fashion retail talks sustainibility där affärsmötesplatsen Stockholm Fashion District har tagit sig an ordförandeskapet med CEO Helena Waker som ordförande.
”Kunskap är viktigt och information om hållbarhet behöver hitta flera vägar från designavdelningarna till konsument och tillbaka och här ser vi vilken viktig roll butikerna spelar. Genom Fashion Retail Talks Sustainability vill vi uppmuntra till samtalet kring hållbarhet mellan varumärke, butik och kund” säger Helena Waker, CEO, Stockholm Fashion District och Trade Partners Sweden.
Jurymedlemmar;
closing the loop
Ordf. Adrian Zethraeus, Re:textile
Cecilia Tall, Teko
Jessica Johanneson, Stockholm Fashion District
Sigrid Barnekow, Mistra Future Fashion
fashion retail talks sustainability
Ordf. Helena Waker, Stockholm Fashion District
Kajsa Hernell/Gabriel Duke, Sveriges Textilhandlare
Maria Sandow, Svensk Handel Stil
Nina Campioni, journalist och författare
fashion tech
Ordf. Jennie Rosén, Swedish Fashion Council
Gunilla Grübb, Stockholm Fashion District
Klara Palm Broryd, utvecklingsdirektör, Nacka Kommun
Lars Mattiasson, The Creative Pot
Susanne Nejderås, Smart Textiles
value-bearing sustainability
Ordf. Susanna Strömquist, modejournalist och modekritiker
Janike Eleby, Stockholm Fashion District
Jon Bergsman, WDW Creative
Katarina Angelin, Habit Sko & Mode
Margi Mataj, UN Global Compact Network Sweden
etiskt råd
Philip Warkander, Dr i Modevetnskap, Stockholms Universitet
Théo Jaekel, The board of UN Global Compact Network Sweden
Läs förordet av Philip Warkander.
Stockholm Fashion District har som ett av sina tre ledord att alltid verka inkluderande. Vill du också vara med och arbeta mot en hållbarare modebransch inom ramen för detta projekt? Kontakta oss gärna!
Kontakta teamet bakom Encouragement for Action:
Gunilla Grübb, Head of Public Relation, Stockholm Fashion District, +46 (0)70 209 30 57, gunilla@stockholmfashiondistrict.se
Janike Eleby, Head of Communication, Stockholm Fashion District, +46 (0)70 307 85 59, janike@tradepartners.se
Bakgrund
Stockholm Fashion District har bjudit in andra viktiga organisationer och intressenter för att tillsammans sluta upp och ge uppmuntran till värderingsbaserad kommunikation, hållbara affärsmodeller, ny teknologi och dem som föredömligt använder butiksgolvet som plattform för kommunikation till konsument. Tillsammans tilldelar vi selekterade företag och varumärken ett erkännande för en prestation som kan vara en produkt, ett projekt eller motsvarande. Utmärkelsen ska också ses som en uppmuntran till att fortsätta på inslagen väg. På detta sätt vill vi vara med och skapa uppmärksamhet och medvetenhet kring viktiga idéer inom hållbarhet i vår bransch. I augusti presenteras de nominerade och därefter delas Encouragement for Action ut till respektive kategorivinnare i modebranschen för första gången.
Om Nacka
Nacka växer och bygger stad. Vi är en öppen, enkel och smart kommun som präglas av valfrihet, effektivt resursutnyttjande med en konstant dialog med medborgarna. Mångfald och öppenhet är viktiga ledstjärnor i kommunen där människorna ska kunna förverkliga sina drömmar. Vi behöver det bästa från alla discipliner för att tillsammans skapa den bästa kommunen.
Om Unibail Rodemco
Unibail-Rodamco-Westfield är ett av världens största fastighetsbolag för kommersiella fastigheter. Med en fastighetsportfolio värderad till €62 miljarder, bestående av 88% detaljhandel, 7% kontor och 6% utställnings och mässhallar, äger och driver Unibail-Rodamco-Westfield tillsammans 102 shoppingcentrum i 13 länder. I Norden äger Unibail-Rodamco-Westfiled Mall of Scandinavia, Täby Centrum, Nacka Forum, Solna Centrum och Fisketorvet Copenhagen Mall.
Om Stockholm Fashion District
Stockholm Fashion District är ett kreativt, levande och innovativt distrikt för den svenska modeindustrin. Distriktet verkar som ett nav för affärer och kreativitet med showroom, mässor, inköpsdagar, produktion, pop up-event, utbildningar och utveckling av modebranschen. Stockholm Fashion District är ett branschinitiativ. Initiativtagare till modedistriktet är Association of Trade Partners Sweden, tidigare Agenturföretagen, tillsammans med modebranschen där handelsorganisationen står för branschens perspektiv gentemot hyresvärden och andra intressenter.