Värden för miljardbelopp från Stockholms modescener
I augusti och februari, är Stockholm mötesplats för hela den svenska modebranschen. Då visas det senaste modet upp på catwalken, diskuteras på seminarier och det görs upp stora affärer. Modeaktiviteterna omsätter nästan 130 miljoner kronor i form av konsumtion och investeringar i regionen och marknadsföringsvärdet av medieuppmärksamheten uppgår till ett annonsvärde om drygt 90 miljoner kronor för regionen per år. Aktiviteternas betydelse för modebranschens affärer uppgår till miljardbelopp. Det är några av resultaten från en rapport som gjorts på uppdrag av branschen genom Association of Swedish Fashion Brands, Svenska Moderådet, Stockholm Modecenter och Trade Partners Sweden med stöd från Stockholm Business Region Development.
Undersökningen har genomförts av kommunikationsbyrån Cloudberry och är en genomlysning och värdering av modebranschens aktiviteter i Stockholm. Det är den första studien i sitt slag och ett komplement till tidigare analyser av modebranschen på nationell nivå1. Bakgrunden är den särställning som Stockholm har för Sverige som modeland. Det är i Stockholm som många av de stora företagen i branschen har sina huvudkontor och det är här de viktigaste modeaktiviteterna genomförs, koncentrerade under ett antal veckor per år.
Stockholms modeaktiviteter innebär vid en försiktig uppskattning en extra konsumtion och investering som årligen uppgår till drygt 128 miljoner kronor och gynnar regionen i form av ökad sysselsättning,ekonomisk tillväxt, besökare och skatteuttag. Vidare konsumerar besökarna varor och tjänster, till exempel måltider och hotellövernattningar, för uppskattningsvis 60 miljoner kronor per år.Mediebevakningen av Stockholms modeaktiviteter, som bidrar till att stärka Stockholm som varumärke, motsvarar ett marknadsföringsvärde på 90 miljoner kronor i årligt annonsvärde. Lägger vi där till marknadsföringsvärdet för branschens varumärken uppgår annonsvärdet till minst det dubbla.
Stockholms modeaktiviteter har också en stor betydelse för regionens modekluster och deras affärer. Härifrån kommer morgondagens modemärken och aktiviteterna är det fönster mot omvärlden som behövs för att slå igenom och sälla sig till de många internationellt framgångsrika svenska modemärkena.
Organisationerna och Stockholm Business Region Development som står bakom rapporten är samlade att bemöta omvärldens förväntan på Stockholm och svenskt mode.
För mer information kontakta:
Helena Waker, VD Agenturföretagen,
helena@agenturforetagen.se, +46 70 607 08 34
Kajsa Guterstam, GS ASFB,
kajsa.guterstam@asfb.se, +46 70 522 23 34
Thomas Jonasson, VD Stockholm Modecenter,
thomas.jonasson@modecenter.se, +46 70 293 88 46
Elin Frendberg, VD Svenska Moderådet,
elin@moderadet.se, +46 73 355 06 38
Jeanette von Arnold, Creative Industries, Stockholm Business Region Development,
jeanette.vonarnold@stockholm.se, +46 8 508 28 039
Trade Partners Sweden, tidigare Agenturföretagen, är en medlemsägd branschorganisation som verkar för att öka handeln för agenter, importörer/distributörer och leverantörer i Sverige och internationellt.
ASFB är en medlemsorganisation för svenska modebranschen. ASFB ska bidra till ekonomisk tillväxt och positionera Sverige som en tydlig industriell aktör och kulturell budbärare på den globala modemarknaden.
Stockholm Modecenter är ett showroomkoncept med ca 130 modeleverantörer som representerar närmare 400 nationella- och internationella varumärken.
Svenska Moderådets roll är att främja, stärka, inspirera och utveckla svenskt mode. Genom omvärldsanalys, talangprogram, forskningsprojekt och internationella marknadsföringsinsatser stärker Svenska Moderådet svenskt mode lokalt och globalt.
1 Modebranschen i Sverige – Statistik och analys 2013 och 2014