MODEBRANSCHENS TILLVÄXT DRIVS AV EXPORT
Den svenska modebranschen fortsätter att växa. Omsättningen var 237 miljarder kronor under 2013, vilket är en ökning med 3,4 procent jämfört med året innan. Exporten växer mer samtidigt som omsättningen på den inhemska marknaden minskar.
Det visar en ny rapport om modebranschen i Sverige som har finansierats av Tillväxtverket i samarbete med 11 organisationer* inom mode. Arbetet har letts av medlemsföreningen Association of Swedish Fashion Brands och rapporten är författad av kunskapsföretaget Volante.
Enligt rapporten minskade omsättningen på den inhemska marknaden med 1,7 procent under 2013 medan exporten ökade med 6,8 procent. Exportsiffrorna för modebranschen är alltså starkare än den svenska exporten i sin helhet. Svensk export minskade med 0,2 procent under 2013 jämfört med året innan.
De viktigaste exportmarknaderna är de nordiska länderna samt Tyskland. Andra intressanta marknader som lyfts fram är Storbritannien, Belgien, Nederländerna, Japan och USA. På längre sikt nämns särskilt asiatiska länder. Det som har största betydelse för företagens val av exportmarknad är en personlig kontakt. 71 procent svarar att personliga kontakter är viktiga för val av exportland.
– För oss organisationer är det nyttigt att lära oss om betydelsen av personliga kontakter för företagens val av exportmarknader. Framåt gäller det att stötta och skapa relevanta exportfrämjande aktiviteter och tillfällen för företagen att bygga relationer, säger Emma Ohlson, generalsekreterare för Association of Swedish Fashion Brands.
– Tillväxten i kulturella och kreativa näringar ger betydande positiva effekter i samhällsekonomin. Mer kunskap om branschen underlättar strategiska utvecklingsbeslut för både modeföretag och offentliga aktörer, säger Tillväxtverkets generaldirektör Gunilla Nordlöf.
Mer information:
Emma Ohlson, generalsekreterare Association of Swedish Fashion Brands, 070-752 49 58
Linnea Ax, projektledare Tillväxtverket, 08-681 65 73
*De 11 samarbetsorganisationerna är Agenturföretagen, Association of Swedish Fashion Brands, Modebutikerna, Modeinkubatorn, PROTEKO, Svensk Form, Svensk Handel Stil, Svenska Moderådet, Svenska Tekoindustriföreningen STIF, TEKO Sveriges Textil- och modeföretag samt Textilhögskolan vid högskolan i Borås.
Tillväxtverket arbetar för att stärka företagens konkurrenskraft. Ett av myndighetens uppdrag är insatser för kulturella och kreativa näringar. Den svenska kulturexporten har vuxit kraftigt under de senaste åren. För att kunna bidra till effektiv utveckling av näringarna behövs mer kunskap om branschernas struktur och utvecklingsbehov. Moderapporten är en del av det kunskapsarbetet. Tillväxtverket arbetar för att stärka företagens konkurrenskraft.