Den svenska modebranschen växte med 11,4 % och omsatte 264 miljarder kronor 2014, och var den snabbast växande exportbranschen med en ökning på 17,3 %. Det visar en ny rapport framtagen av elva organisationer från den svenska modeindustrin.
För fjärde året i rad har elva samarbetsorganisationer* kartlagt den svenska modeindustrin i en rapport författad av kunskapsföretaget Volante Research. Modebranschen omsatte 264 miljarder kronor 2014 och växte med 11,4 % jämfört med föregående år. Exporten växte kraftigt och ökade med 17,3 %, vilket kan jämföras med 5,1 % som svensk export totalt växte med under samma tidsperiod. Den inhemska marknaden växte med 1,9 % till 91,4 miljarder kronor.
– Den svenska modebranschen visar otrolig styrka och växte kraftigt 2014. Exporten ökade mer än tre gånger så mycket som den svenska exporten generellt, och var den enskilt snabbast växande exportbranschen samma år. Som kreativ näring sprider vi inte bara kultur och bygger Sverigebilden internationellt, vi är en svensk exportframgång som generar stora ekonomiska värden, säger Emma Ohlson, generalsekreterare för ASFB.
Rapporten är den fjärde som tagits fram sedan 2011, när man för första gången utförligt kartlagde den ekonomiska storleken av den svenska modebranschen. Den tydligaste trenden man kan se är att exporten står för den stora majoriteten av tillväxten. Mellan 2011 till 2014 har exporten ökat med nästan 40 % och uppgick till 173 miljarder 2014. Den del av branschen som procentuellt växt snabbast är de mindre företagen exklusive de stora kedjorna vars export växte med 56,9 % under samma period.
– Rapporterna vi tagit fram är ovärderliga för branschen och till stor nytta för att sprida kunskap om den ekonomiska betydelsen av svenskt mode. Exportens utveckling över tid är inget mindre än sensationell, och de preliminära sifforna för 2015 visar på ännu snabbare tillväxttakt, fortsätter Emma Ohlson.
Den svenska modebranschen anställde ca 56 000 personer 2014, vilket är ungefär lika många som pappers- och trävaruindustrin. Branschen domineras av kvinnor och drygt 3 av 4 anställda är kvinnor. Jämfört med näringslivet i helhet är även kvinnor mer representerade i högre beslutsfattande positioner. Andelen kvinnliga vd:ar är nästan dubbelt så stor och 40 % av styrelsemedlemmar är kvinnor, jämfört med 31 % för övriga näringslivet.
För er information vänligen kontakta:
Emma Ohlson, generalsekreterare Association of Swedish Fashion Brands,
emma.ohlson@asfb.se eller 070-752 49 58.
Janike Eleby, Agenturföretagen och Stockholm Fashion District,
janike@agenturforetagen.se eller 070-307 85 59.
*De 11 samarbetande modeorganisationerna är Agenturföretagen, ASFB, Föreningen Svenskt Mode, Modebutikerna, Modeinkubatorn, PROTEKO, Svensk Form, Svensk Handel Stil, Swedish Fashion Council, TEKO Sveriges Textil- och modeföretag samt Textilhögskolan i Borås.