Stockholm Fashion District inviger nu ytterligare 2000 kvm i ett nytt våningsplan fyllt med 30 nya showrooms och välkomnar därmed flera nya varumärken och modeföretag. Under de intensiva modeveckorna som nu startar i augusti i Stockholm pågår här flera modemässor och inköpsevent, Fashion Business Days, Nordic Shoe and Bag Fair och Preview. På över 25 år har inte så många modeföretag samlats och tusentals inköpare beräknas besöka Stockholm Fashion District de kommande veckorna.
Målet med satsningen är att samla branschen och driva utvecklingen framåt både i Sverige och internationellt. Distriktet har haft en stark utveckling sedan Stockholm Shoe House och Stockholm Showroom etablerades. Detta i kombination med att modebranschens ledande mässor, events och seminarium arrangeras här har lett till ett ökat intresse.
Denna satsning innebär det att det idag finns två stora modehus som totalt fyller 14 000 kvm showrooms, samt de anrika mässhallarna och de företag, huvudkontor och organisationer som etablerats runt om i distriktet.
”Tack vare att branschen själva står bakom SFD är intresset extra stort, alla här satsar verkligen och det är fullt hus på våra modemässor och showrooms. Den här säsongen kommer att bli intensiv, säger Vanessa Leporati Wahlund, Head of Business and Showrooms, och fortsätter, – bara det nya våningsplanet på 2000 kvm med 30 nya showrooms är värt ett besök i sig själv.”
Det är unikt att ett distrikt samlar en så omfattande nationell- och internationell kompetens på en och samma plats. Koncentrationen av företag och organisationer effektiviserar arbetet för inköparna samtidigt som det underlättar kunskaps och erfarenhetsutbytet.
”Nu har vi lagt grunden för en internationell och långsiktig affärsmötesplats för modebranschen i Sverige. Det innebär att Stockholm Fashion District är riktigt intressant ur ett internationellt perspektiv och det kommer att gynna de svenska bolagen, Stockholm och Sverige i stort. Vi ser fram emot nya samarbeten och en starkt utveckling som ska gynna hela den svenska modebranschen” säger Helena Waker, CEO Stockholm Fashion District.
Modebranschen är Sveriges största kreativ näring som omsatte 264 miljarder 2014 och har över 56 000 anställda bara inom Sverige. Initiativtagare till Stockholm Fashion District är modebranschen och Agenturföretagen/Association of Trade Partners Sweden vilka i samarbete med Tam Asset Management/Nacka Strand Fastigheter AB och arkitekterna på Studio Stockholm Arkitektur har skapat Stockholm Showroom.
FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA:
Helena Waker, CEO, Stockholm Fashion District/ Association of Trade Partners
070 607 08 34, helena@agenturforetagen.se
Andrea Stenlo, Communication Assistant
070-090 42 47, andrea@agenturforetagen.se