Trade Partners Sweden logo Trade Partners Sweden logo
  • sv
  • en

Logga in

Logga in för att få tillgång till medlemspriser och andra förmåner!

Glömt ditt lösenord?
  • Rådgivning & Stöd
    • Akut rådgivning
    • Fråga våra experter
    • Avtal
    • Kunskapsbank
  • Medlemskap
    • Medlemsportal
    • Dina medlemsförmåner
    • Om medlemskapet
  • Nyheter
  • Kalender
  • Bli medlem
  • Hitta agent
  • Press
  • Om oss
    • Om Trade Partners Sweden
    • Kontakta oss

Pressmeddelanden

  • 2024-12-20
    Den svenska modeindustrin – en central samhällsaktör
    Läs mer
  • 2024-12-11
    Pressmeddelande: Trade Partners Sweden firar 110-årsjubileum med rekordstor stipendiesumma
    Läs mer
  • 2024-08-30
    Pressmeddelande 30.08.24: Svenska initiativ banar väg för en ljus framtid
    Läs mer
  • 2024-06-04
    Pressmeddelande 04.06.24: Fashion Week Trade expanderar: fler starka varumärken och dubbel mässyta
    Läs mer
  • 2024-05-17
    Ny duo tar över ordförandeskapet i Trade Partners Sweden
    Läs mer

Så tycker butikerna om REA och fenomen som Black Friday

Stockholm Fashion Districts besökare lyfter vikten av en mer reglerad marknad för realisations- och kampanjstyrda dagar
 Inför Black Friday, Cyber Monday och stundande julhandel med mellandagsrea har Stockholm Fashion District för andra året i rad genomfört en undersökning om attityder och erfarenheter kring fenomen som rea. I en enkät till butiksägare och besökare har Stockholm Fashion District ställt frågor om branschens förhållningssätt till realisationer och kampanjer med fokus på prissänkningar. Frågan engagerar många, där differensen mellan svaren är mångfacetterad, men gemensamt för alla är behovet och önskan av en mer reglerad marknad.

Konklusionen av enkäten visade att en majoritet av deltagarna förordar en mer reglerad rea-period i anslutning till säsongsslut. 74% av de svarande är negativt inställda till fenomen som Black Friday och Cyber Monday. Rea-perioder är nödvändigt för alla, men i många av exemplen lyfts det att rean urholkar handeln och skapar en osunt förhållande till konsumtion och vi förlorar respekten för varorna som säljs. Genom en reglerad rea-period kan överproduktionen minskas.

”Kläder måste vara intressanta mer än tre månader, är det inte vad hela hållbarhetsfrågan handlar om? Genom att tidigt i säsong sänka priset förlorar kläderna sitt värde för kunden. Vi behöver ta tillbaka respekten för kläder och istället hjälpa kunden att göra medvetna val som håller över tid. Jag förordar fastställda realisationsdatum, precis som i exempelvis Frankrike där realisationsperioderna är lagstadgade.”, säger Ulrika Nilsson, ägare till butiken Jus i Stockholm.

En av många kommentarer gällande rea i säsong från enkäten
”Jag upplever att butikerna rear sina produkter för ofta och i för långa perioder. Det är ”alltid” rea hos vissa kunder, vilket gör att man vänjer konsumenterna att aldrig köpa till fullt pris.”

Multipla reaperioder påverkar även leverantörer, då högre marginaler blir nödvändigt för att har möjlighet att erbjuda prisreduktioner. En kommentar som återkom i olika skepnader var:

”Vi vill helst inte jobba med märken som bara håller 2,5 marginal då det blir för dålig vinst vid eventuell rea.”

Fenomen som Black Friday och Cyber Monday skapar frustration hos 74% av de tillfrågade butikerna som berättat om hur de kan känna sig tvingade att medverka för att inte förlora försäljning till konkurrerande butiker och e-handlare.

”Vi vill helst inte medverka, men känner trycket från övriga butiker. Det blir 20% på vissa varor jag redan har i butik. Vi gör inga inköp enbart för rea.”

”….vi kör 20% på allt i butiken fredag och lördag. Önskar att inte behöva detta onda ting alls, men vi kan inte stå och titta på när de andra säljer massor dessa dagar. Jättesvår balansgång.”

Många upplever inte fenomenet Black Friday som försvarbart i samband med den så aktuella hållbarhetsfrågan, varför fler och fler väljer att ställa sig utanför. En strömning som inte enbart förekommer i Sverige utan också växer på marknader som USA och i övriga Europa. Bland kommentarerna:

”Det ligger inte i linje med vår hållbarhetsprofil att öka säljhetsen under särskilda dagar. Vi tycker det är ett steg i fel riktning i paritet med våra utmaningar inom miljö och klimat.”
 
”Vi kommer inte att delta i Black Friday. Vi kommer att kommunicera detta till kunder. Vi tydliggör vikten av att handla lokalt och hållbart. Black Friday är endast ett jippo med låga priser där oftast ingen tjänar pengar och julförsäljning urholkas.”

Stockholm Fashion District fortsätter med branschen, men vill också bjuda in andra aktörer och organisationer i samtalet.

Kontakt:
Gunilla Grübb, Head of Public Relations, Stockholm Fashion District
+46 70 209 30 57, gunilla@stockholmfashiondistrict.se
Janike Eleby, Head of Communication, Stockholm Fashion District
+46 70 307 85 59, janike@tradepartners.se​

Stockholm Fashion District är en unik och innovativ affärsmötesplats med 150 showroom öppna 365 dagar om året, modeveckor som samlar 900 svenska och internationella varumärken, forum för kreativitet och skapande samt vidareutveckling under taket för Fashion Business Academy. Distriktet besöks årligen av designers, e-tail, retail, internationella delegationer, intressenter och andra modeentusiaster. Trade Partners Sweden är grundare av och driver Stockholm Fashion District för modeindustrin i Sverige.

 

Association of Trade Partners Sweden

  • Augustendalsvägen 7, Nacka strand, Sweden
  • +46 (0)8 411 00 22
  • info@tradepartners.se

Medlemskap

Grundare av

Vi använder tredjepartscookies för vår hemsida i syfte att analysera och förbättra din upplevelse. Genom att använda vår webbplats godkänner du användningen av cookies på det sätt som beskrivits.
Jag förstår!