I samband med modeveckan i Stockholm Fashion District introducerar Stockholm Fashion District, Nordic Lab, en mötes- och handelsplats för nya designföretag inom mode. Syftet med Nordic Lab är att erbjuda en plattform med möjlighet till kunskapsutbyte, nätverkande och praktisk erfarenhet där företagen kan växa och utvecklas.
”Med inspiration från näringslivets traineeprogram skapar vi Nordic Lab. Svensk modeindustri behöver en plats där unga designföretag praktiskt får möta verkligheten och ta till sig av viktiga insikter och feedback för att utvecklas”, säger Gunilla Grübb, Head of Public Relations, Stockholm Fashion District.
Nordic Lab och Stockholm Fashion District ger också i samarbete med designskolorna framtida designers ytterligare möjlighet att samverka med branschen genom utställningar och samarbeten. Med Nordic Lab vill Stockholm Fashion District ge nya unga designerföretag tillfälle att möta branschen, lära sig hur branschen verkar, lyssna på agenter, utbyta erfarenheter med erfarna utställare, möta PR-byråer och även tillfälle att visa upp sina kollektioner för viktiga inköpare. Nordic Lab renderar designföretagen ovärderlig hjälp inför framtida utmaningar.
”Stockholm Fashion District är ett nav för modeindustrin i Sverige och vill på detta sätt också erbjuda den fysiska platsen till dem som ansluter sig till vår bransch. Att överföra kunskapen mellan butiker, inköpare, säljare och designers är oerhört viktigt”, säger Helena Waker, CEO Stockholm Fashion District.
Under modeveckan i Stockholm Fashion District samlas Sveriges viktigaste personer inom nordisk modeindustri för att göra inköp, visa upp sina kollektioner och utbyta erfarenheter. Kraften och kunskapen under modeveckan är en oskattbar källa att utnyttja.
Deltagande varumärken och samarbeten delges i januari.
Vid frågor kontakta:
Gunilla Grübb, Head of Public Relations gunilla@stockholmfashiondistrict.se +46 (0)70 209 30 57
Om SFD
Stockholm Fashion District är ett kreativt, levande och innovativt distrikt för den svenska modeindustrin. Med sitt läge i Nacka strand är Stockholm Fashion District ett nav för affärer såväl som kreativitet med showrooms, mässor, inköpsdagar, produktion och pop upevent. Initiativtagare till plattformen är modebranschen tillsammans med Association of Trade Partners Sweden. Stockholm Fashion District är ett branschinitiativ. Initiativtagare till modedistriktet är modebranschen tillsammans med Association of Trade Partners Sweden, tidigare Agenturföretagen, där organisationen står för branschens perspektiv gentemot hyresvärden och andra intressenter.
Om TRADE PARTNERS SWEDEN
Association of Trade Partners Sweden är ett modernt internationellt affärsnätverk som tar handel på största allvar. Bland våra medlemmar finns agenter, designers, distributörer, importörer eller leverantörer som är verksamma inom en rad olika branscher. Till exempel mode, möbler & inredning, mat & dryck samt industrin. Vårt uppdrag är att skapa bästa möjliga förutsättningar för våra medlemmar. Med över 100 års erfarenhet av nationell och internationell handel, etablerade samarbeten med affärsnätverk, organisationer och makthavare är vi är den partner som många företag saknar och behöver för att deras verksamheter ska utvecklar och bli framgångsrika.