Stockholm Fashion District presenterar Fashion Week Trade 3–8 februari 2020. En vecka dedikerad handel, inspiration, affärsmöten och utveckling.
Fashion Week Trade har på kort tid etablerat sig som en aktör känd för sin förmåga att alltid ligga i framkant, en innovativ handelsplats som inspirerar och hjälper sina besökare att expandera sina affärer. Med siktet på en ny värld där AI, Digitalisering och nya affärsmodeller står i fokus guidar Fashion Week Trade sina besökare att utforska och inspireras av framtiden genom nätverksträffar, föreläsningar och workshops.
Attraktionskraften hos Stockholm Showroom och Stockholm Shoe House växer för varje säsong. Varumärken som Chantelle, Dbramante 1928, Dixie Coat, Flare, Nalho, Sperry, Pius Gabor och agenturen Stajl har alla sett möjligheterna och fördelen av att permanent tillhöra nätverket i Stockholm Fashion District (SFD) och flyttat in i nya showroom.
”Som ett premiummärke med hög modegrad och en hållbar drivkraft sökte vi en svensk bas varifrån vi kan presentera vår kollektion med handgjorda tech-möter-mode accessoarer. Vi fann Stockholm Showroom, som liksom vi, perfekt tillgodoser behov.” säger Marcus Johansson, Regional Sales Director Nordic, EE & Middle East, dbramante 1928.
Fler varumärken än tidigare har anmält sig till Nordic Shoe & Bag Fair och Fashion Business Days. SFD välkomnar bland annat nyheter som Jack&Jones, Tenson, Camper, Daily Sports, CU Jewellery, Ingnell Jewellery, Studio A, The Shoe Lace Brand med flera.
Det mycket uppskattade Playground, ett område dedikerat barnmode, återvänder med ett utökat antal varumärken och en inspirerande utställning. Under onsdagen den 5 februari leder Pauline Ström Gunnér ett samtal kring behovet av digitala och fysiska mötesplatser och vikten av trovärdiga samarbeten. Ett samtal relevant också utanför barnmodesfären.
Plattformen Nordic Lab utforskar dagens klimat för nya varumärken. Workshops och speeddating tillsammans med dedikerade ambassadörer hjälper deltagande varumärken att rekognosera sin framtid.
Onsdagen den 5 februari avslutas med ”Survival!” en modevisning signerad Stockholm Fashion District, stylad av Christopher Insulander. Med Survival! vill SFD visa på mångfalden och kreativiteten hos representerade varumärken – en kreativitet som här kan förmedlas till inköpare och återförsäljare. För att skapa en dynamik hos publiken bjuds också en modeintresserad allmänhet in till visning.
Torsdagen den 6 februari fokuserar två viktiga seminarier helt på A.I. och digitalisering. På torsdagen välkomnar också SFD Textile & Fashion 2030 till sin nya kreativa yta för heldagsseminariet Textile Change 4 – Production.
SFD:s viktiga inititativ Buyers Club återvänder till Fashion Week Trade fredagen den 7 februari. Här möts inköpare för att tillsammans diskutera lyckade initiativ och utmaningar i en föränderlig värld. Med på samtalet är också Nicklas Schedin, Grandpa, som delar med sig av deras väg till framgång. Läs hela programmet här!
Kontakt:
Gunilla Grübb, Head of Public Relations, Stockholm Fashion District
+46 70 209 30 57, gunilla@stockholmfashiondistrict.se
Janike Eleby, Head of Communication, Stockholm Fashion District
+46 70 307 85 59, janike@stockholmfashiondistrict.se
Om Stockholm Fashion District (SFD)
SFD är etablerad av och för den svenska modeindustrin av Association of Trade Partners Sweden. Varje säsong visar 900 svenska och internationella varumärken, inklusive textil, sina nya kollektioner eller deltar på ett av de många event som arrangeras i distriktet. Distriktet verkar som ett nav för affärer med showroom, mässor, inköpsdagar, produktion, utbildningar, utveckling av modebranschen och är öppet 365 dagar per år.