Besökarna möts av både välkända varumärken och nya talanger i en samtida kontext med inspiration till kreativa kombinationer för en fulländad look av kommande kollektioner. Genom att även bjuda in slutkonsument öppnas vägen mot en tidig återkoppling som i sin tur ger möjligheten till anpassning och hållbara inköp.
”Stockholm Fashion District är i ständig utveckling – en modern och progressiv handelsplats som bygger affärsnytta för våra kunder. Modeindustrin idag behöver visa upp sin kreativitet i flera sammanhang och till en annan publik än tidigare. Vi skapar dessa möjligheter och visningen är vårt senaste tillskott i den paletten”, säger Helena Waker, CEO, Stockholm Fashion District och Trade Partners Sweden.
I publiken återfinns förutom inköpare, press och agenter även en modeintresserad allmänhet som får möjlighet att investera i en biljett. ”Vi vill bjuda in till en visning tillgänglig även för en modeinitierad publik som inte nödvändigtvis arbetar i branschen samtidigt som vi också kan tilltala nya talanger i branschen. Transparens är viktigt för modeindustrin och det publika intresset har alltid varit stort. Nu får vi tillfälle att visa upp Stockholm Fashion District för en initierad allmänhet vilket ligger i tidens tempo.” fortsätter Helena Waker.
I anslutning till arenan återfinns också utställningen ”Stages” där studenter på Modeprogrammet, årskurs 2 vid Beckmans Designhögskola visar sina kollektioner med fokus på materialexperiment och textila tekniker.
Medverkande varumärken är: Ajlajk, ADAX, Biba, Cinzia Rocca, Crocs, Daily Sports, DIM, Dixie Coat, Flare, Haust, Ilse Jacobsen, Isay, Joutsen, Kavat Shoes, KN Hats OUI, Retach, Seafolly, Sebago, Shepherd of Sweden, Soya Concept, Stockholms Klänningsfabrik, UN av Göran Sundberg, Unmade Copenhagen, Wacoal och Wendy Heijne.
Stylist: Christopher Insulander, Linkdetails
Vill du knipa en av de publika platserna klicka här!
Kontakt: Gunilla Grübb Head of Public Relations, Stockholm Fashion District, +46 70 209 30 57
Om Stockholm Fashion District (SFD
SFD är etablerad av och för den svenska modeindustrin av Association of Trade Partners Sweden. Varje säsong visar 900 svenska och internationella varumärken, inklusive textil, sina nya kollektioner eller deltar på ett av de många event som arrangeras i distriktet. Distriktet verkar som ett nav för affärer med showroom, mässor, inköpsdagar, produktion, utbildningar, utveckling av modebranschen och är öppet 365 dagar per år.