Tillväxtverket har tilldelats Trade Partners Sweden i samarbete med Länsstyrelsen medel för utveckling av digital kompetens inom affärsutveckling. En ny digital plattform, en kunskapsbank med expertrådgivning och en gedigen seminarieserie är delar av programmet. Syftet är att accelerera den digitala utvecklingen hos medlemsföretagen i Trade Partners Sweden och modeindustrins affärskluster Stockholm Fashion District med särskild fokus på ledning och styrelser.
Digitalisering är avgörande för många företag i dagens samhälle. Det skapar nya affärsmöjligheter och processer, stödjer internationaliseringsarbete och främjar en framgångsrik affärsutveckling. Att finna rätt digitala verktyg kräver resurser som små och medelstora företag kan ha svårt att avvara. Genom att ta fram relevanta utbildningar, en digital plattform och skapa en kunskapsbank för expertrådgivning hjälper Trade Partners Sweden sina medlemmar i den digitala utvecklingen.
”Digital kompetens hos företagen behöver förankras hos ledningen och i styrelserummet. Våra medlemmar efterfrågar en höjd digital kompetens, men har svårt att finna resurser för kompetensutveckling i ämnet och behöver stöd i val och riktning. Nu får vi genom Tillväxtverkets hjälp möjlighet att utveckla en digital plattform med kunskapsbank och expertis och ta fram relevanta utbildningar som hjälper våra medlemmar att utveckla sina affärer och konkurrenskraft.”, säger Helena Waker CEO Trade Partner Sweden och Stockholm Fashion District.
Projektarbetet inleds hösten 2019 och avslutas till 2021.
Kontakt:
Gunilla Grübb, Head of Public Relations, Trade Partners Sweden
+46 70 209 30 57, gunilla@stockholmfashiondistrict.se
Janike Eleby, Head of Communication, Trade Partners Sweden
+46 70 307 85 59, janike@tradepartners.se
Om Association of Trade Partners Sweden,
Association of Trade Partners Sweden, tidigare Agenturföretagen, grundades 1914 och har över 100 års erfarenhet av internationell handel. Trade Partners Sweden är en medlemsägd privat organisation med över 650 företagsmedlemmar, varav 400 företag är verksamma inom mode och design. Trade Partners Sweden har grundat Stockholm Fashion District.
Om Stockholm Fashion District (SFD)
SFD är etablerad av och för den svenska modeindustrin av Association of Trade Partners Sweden. Varje säsong visar 900 svenska och internationella varumärken, inklusive textil, sina nya kollektioner eller deltar på ett av de många event som arrangeras i distriktet. Distriktet verkar som ett nav för affärer med showroom, mässor, inköpsdagar, produktion, utbildningar, utveckling av modebranschen och är öppet 365 dagar per år.