Den 14 augusti går startskottet för modeveckan i Stockholm Fashion District (SFD). Mer än 700 varumärken senaste kollektioner finns representerade i distriktet. Denna säsong har flera internationella utställare och besökare än någonsin har valt att medverka eller besöka distriktet och SFD har bland annat inlett ett samarbete med Tokyo Shoe Makers som ställer ut fem varumärken under Nordic Shoe & Bag Fair för lansering på den nordiska marknaden.
Modeveckan i Stockholm Fashion District öppnar den 14 augusti med öppet hus i Stockholm Shoe House och Stockholm Showroom. Den 16-18 augusti öppnar mässorna Fashion Business Days och Nordic Shoe and Bag Fair och tillsammans under veckan kommer fler än 700 varumärken vara representerade på de fyra handelsplatserna. Den officiella pressöppningen hålls på onsdagen den 16 augusti kl 10.00 i Stockholm Showroom.
Det internationella intresset har sedan starten av Stockholm Fashion District i februari 2016 varit stort och denna säsong välkomnas fler internationella inköpare, besökare och utställare än tidigare från bland annat Norden, Tyskland, England, Ryssland och Japan. Här får de möjlighet att inspireras, knyta kontakter och framförallt göra affärer tillsammans med svenska aktörer i branschen.
”Stockholm Fashion District är i en stark expansionsfas. Vi har haft mycket utländska delegationer på besök under året. Stockholm Fashion District är en mycket viktig handelsplats för Sverige och den svenska modebranschen och under modeveckan omsätts en stor volym av modeindustrin här”, säger Helena Waker CEO Stockholm Fashion District och Trade Partner Sweden.
”Den ökade internationella närvaron är ett kvitto på att Sverige är mycket intressant som handelspartner och att vi tillsammans med branschen får en möjlighet att på hemmaplan göra effektiva och framgångsrika affärer”, fortsätter hon.
Förutom de viktiga handelsdagarna arrangerar SFD trendsamtal, utställningar, mingel och en stor sommarfest. Nina Campioni utvecklar sin omtyckta föreläsning om sociala medier och influencers, Mathilda Holmberth inviger oss i Visual Merchandiers värld och Ninna Liv berättar om sin resa till och med Sargossa skor. Alla tre seminarierna i regi av Fashion Business Academy.
I samarbete med Beckmans Designhögskola presenteras i Stockholm Showroom en utställning av textiler med digitala tryck producerad tillsammans med Ebolina. I utställningen ingår 12 klänningar där studenter från Beckmans har arbetat med placerade digitaltryck under temat mönster i rörelse.
Tider för alla event, seminarier, utställningar, mingel och fester återfinns på www.stockholmsfashiondistrict.se.
Mer om Stockholm Fashion District
Stockholm Fashion District är ett kreativt, levande och innovativt distrikt för den svenska modebranschen. Med sitt läge i Nacka strand är Stockholm Fashion District destinationen för svenska och internationella varumärken. Stockholm Fashion District är ett nav för affärer såväl som kreativitet med showrooms, mässor, inköpsdagar, produktion och pop up-event.
Mer om Trade Partners Sweden
Association of Trade Partners Sweden/Agenturföretagen grundades 1914 och har över 100 års erfarenhet av internationell handel. Denna medlemsägda privata organisation verkar för att utveckla handeln för agenter, distributörer, importörer och leverantörer i Sverige och internationellt. Association of Trade Partners Sweden/Agenturföretagen har över 650 företagsmedlemmar, varav 400 företag är verksamma inom mode och design.
Vid frågor eller intervjuförfrågningar, kontakta:
Gunilla Grübb, Head of Public Relations gunilla@stockholmfashiondistrict.se, +46 (0)70 209 30 57
Janike Eleby, Head of Communication janike@tradepartners.se, +46 (0)70 307 85 59