Berätta, hur startade Brand Square Sweden AB?
”Brand Square startades 2016 av Erik Melbinger när hans bror presenterade en affärsidé för honom i Tyskland gällande det brittiska kroppsvårdsvarumärket Treaclemoon. Erik som tidigare har jobbat som anställd i olika chefspositioner sökte nya utmaningar och antog idén om att starta distribution av Treaclemoon i Skandinavien. Första kund blev H&M som tog in åtta olika duschprodukter till butikshyllorna i Sverige och Norge.”
Hur tänker ni när ni bygger er varumärkesportfölj?
”Det är flera olika faktorer som samverkar. Först söker vi produkter som kompletterar de varumärken vi tillhandahåller, efter det tittar vi på varumärken vars produkter är visuellt och behovsmässigt attraktiva, vi väljer ingredienser som vi kan stå för och varumärken som är up-coming och har den där genuina passionen för sina varor.”
Vad var det i skönhetsbranschen som lockade?
”Vi ser att skönhetsbranschen genomgår en fokusförändring vad det gäller ingredienser, miljö och hållbarhet. Smutsiga produktioner och oklara ingredienser ifrågasätts och fler konsumenter efterfrågar produkter som är rena, ekologiska, etiskt och hållbart framställda. Fler och fler söker produkter som inte innehåller vissa ingredienser och många väljer också oftare naturliga alternativ istället för kemiskt framställda produkter med kosmetiska resultat. Vi tyckte det var ett lämpligt tillfälle att komma in som ny distributör, mitt i denna vattendelare. För i förändringens tid har man möjlighet att positionera sig. Det är förvisso otroligt tufft, men också historiskt att få vara med i en tid när branschen förändras. Vårt mål är att medverka och bidra till skönhetsbranschen genom att ge ordet skönhet tillbaka dess rätta betydelse. Skönhet ska vara ett ledord för hållbarhet i samtliga led och genomsyras av en bransch som tar ansvar för välmående i sin helhet, det vill säga för människor, djur och natur. Ju mer vi som distributörer tar ansvar för de leverantörer och produkter vi tar in på den Nordiska marknaden,desto ärligare och vackrare kan skönhetsindustrin bli.”
Ni arbetar mycket med varumärken som är snälla mot miljön, djuren och även oss människor. Har du något tips på vad man ska tänka på när man som konsument ska handla skönhetsprodukter och vill välja bra produkter?
”Välj återförsäljare som har kunskap och ställer krav på innehållet, t.ex. jobbar de större apoteken aktivt och kliniskt med att säkerställa kvalité, hållbarhet och erbjuda rätt ingredienser. Apoteket AB har som ett exempel förbjudit alla typer av silikoner i sina produkter. Många apotek jobbar även aktivt med att utesluta ex. PFAS ur skönhetsprodukter, ett miljögift med vatten- och smutsavvisande egenskaper vars halveringstid i naturen kan vara uppemot flera tusen år. Även små nischade butiker som aktivt jobbar med naturliga produkter besitter en viss kunskap om ingredienser då deras koncept är sprunget ur ett intresse för naturliga produkter som är rena, säkra och etiskt producerande. Men se upp! Det finns många produkter på marknaden som hävdar att de är naturliga, ekologiska och ”bättre” än andra. Detta kan betyda att så lite som 10 procent av produkten är ekologisk eller naturlig om man läser det finstilta. Resterande 90 procent kan innehåll i princip vad som helst. ”
Ni är ett av tre företag som fick ta emot Trade Partners Sweden´s stipendium 2018. Hur kommer ni att använda ert stipendium?
”Vi kommer att utbilda oss inom ingredienser, märkning av produkter, lagstiftning som rör kosmetika och marknadsföring inom social medier.”
Vilket är ditt bästa skönhetstips?
”Förutom hälsosam träning, livsstil, sömn och vatten så är mitt bästa skönhetstips att framhäva det man gillar allra mest med sig själv och inte ta sitt utseende på för stort allvar! Lägg inte så stor vikt vid dina egna brister, le och var glad så kommer människor tycka att du är attraktiv!”
Vad har ni för mål inför 2019?
”Att lansera hos flera återförsäljare (huvudsakligen Apoteken) och hitta vägen ut till Europa.”