Konkurssituationen i Sverige idag
I början av pandemin fanns det en stor oro för att denna skulle utlösa en omfattande ekonomisk kris och att ett stort antal konkurser skulle följa. Till följd av statens åtgärdspaket, innehållande ett flertal stöd och anstånd med skatter, har antalet konkurser varit lågt under pandemin. Enligt senast publicerad statistik har konkurserna gått upp något procentuellt i förhållande till samma period förra året, men mot bakgrund av det låga antalet under hösten 2020 är det fortfarande relativt få konkurser över hela landet. Även i förhållande till tiden före pandemin har antalet konkurser varit relativt lågt.
Utmaningen framöver för många företag är att man åter ska anpassa sig efter mer normala tider, med eventuella nyanställningar och nyinvesteringar i verksamheterna. En särskild utmaning kan bli att betala skatteskulder som man skjutit framför sig genom anstånd under pandemin. Än så länge finns det dock möjlighet att söka fortsatt anstånd kring betalning av skatter.
Hur du som företagare kan undvika att hamna i betalningssvårigheter och i en situation som i förlängningen innebär konkurs
Ett företag är konkursmässigt om man är på obestånd, vilket innebär att företagets skulder inte kan betalas allt eftersom de förfaller till betalning och betalningsoförmågan inte endast är tillfällig. För att i görligaste mån undvika en situation där ditt företag hamnar i betalningssvårigheter, och i förlängningen på obestånd, är det av vikt att ha ordning och kontroll på företagets ekonomi. Detta sker genom löpande uppföljningar och att bokföringen hålls uppdaterad. Som företagare bör man alltid ha en likviditetsbudget upprättad för de närmaste månaderna där in- och utbetalningar framgår. Om man löpande utgår från en sådan budget kan situationer med kommande betalningsproblem upptäckas och förhindras genom nödvändiga åtgärder innan de faktiskt uppstår. Det viktiga för dig som företagare är att identifiera problemen som leder till de uppkomna betalningssvårigheterna och ha en plan för en långsiktig och hållbar lönsamhet i företaget.
Uppstår en situation där man ser att man inom kort inte har möjlighet att betala de löpande kostnaderna i företaget bör man omedelbart vidta åtgärder. Det kan handla om att få in betalning för eventuella kundfordringar och diskutera anstånd, avbetalning eller nedskrivning av skulder med sina leverantörer. Vid tillfälliga betalningssvårigheter kan en checkkredit vara en trygghet. Även tillskott/lån från ägarhåll, lån från kreditgivare i övrigt eller factoring kan tillfälligt lösa betalningssvårigheter, men det viktiga att ha med sig är att man på sikt måste skapa en egen lönsamhet och intjäningsförmåga i företaget som täcker verksamhetens kostnader.
Är det ett återkommande problem med betalningssvårigheter bör man undersöka om längre avtal avseende fasta kostnader kan omförhandlas eller om organisationen (personalsituationen m.m.) kan förändras och effektiviseras. Tydliga varningstecken på att situationen börjar bli ohållbar och av allvarligare slag i företaget är att man börjar betala allt senare för varje betalningsomgång och när dröjsmålen snarare är regel än undantag bör man inse att något måste göras. Ett nytt eller växande skuldsaldo hos Kronofogden är en ännu tydligare signal.
Rekonstruktion och konkurs
Om det föreligger betalningssvårigheter i ett företag kan det, beroende på företag, verksamhetens omfattning och framtida förutsättningar, finnas skäl för en företagsrekonstruktion. I en rekonstruktion bedömer en rekonstruktör om verksamheten kan fortsätta helt eller till viss del och vilka närmare förändringar som behöver ske i företaget. Denne bedömer även om det finns förutsättningar för företaget att träffa en ekonomisk uppgörelse med sina borgenärer (s.k. ackord). I och med ett beslut om företagsrekonstruktion får ett företag betalningsanstånd med sina leverantörsskulder och löneskulder m.m. och får även extra tid på sig att lösa de ekonomiska problemen på sikt. Har man anställda i företaget ersätts deras löner som utgångspunkt genom den statliga lönegarantin.
Om man som företagare ser att betalningssvårigheterna är annat än tillfälliga är alternativet till slut att ansöka om konkurs, där företagets tillgångar avvecklas i syfte att betala dess borgenärer. Inför en konkurs är det av vikt att ta kontakt med en konkursförvaltare för generell information om innebörden av ett kommande konkursförfarande, ansvarsfrågor m.m. Även i en konkurssituation ersätts de anställdas löner som utgångspunkt genom den statliga lönegarantin.
En konkurs kan bero på många faktorer; det kan vara faktorer som kraftigt påverkar en viss bransch eller viss marknad med betydligt mindre kundunderlag och lägre intäkter som följd, faktorer som beror på en egenvald omstrukturering av företaget, faktorer som beror på inriktningen av verksamheten i förhållande till efterfrågan och faktorer kring hur företagaren i det enskilda fallet driver och styr sin verksamhet. En konkurs kan vidare ha sin förklaring i en plötslig och oväntad större kundförlust eller att företaget sitter fast i dyra avtal med lång löptid som inte är anpassade till verksamhetens föränderlighet. En konkurs kan i sig fungera som en form av rekonstruktion där verksamheten efter en rörelseöverlåtelse i konkursen finns kvar, men där verksamheten inte längre tyngs av de tidigare skulderna.
Som medlemmar i Trade Partners Sweden har ni möjlighet att kontakta mig om ni har några frågor som berör ovan.
Denna artikel är skriven av Martin Gynnerstedt, advokat och partner vid Trägårdh Advokatbyrå.