Gruppundantaget innebär i korthet att ett distributionsavtal får se ut i princip hur som helst, men det finns några förutsättningar att förhålla sig till. En förutsättning är att leverantören och distributören inte får ha en högre marknadsandel än 30% på de marknader som avtalet avser samt att det inte innehåller några allvarliga konkurrensbegränsningar som t.ex. tvingande lägstapriser. Avtalet får inte heller innehålla ett absolut områdesskydd. Med det menas att en distributör som har tilldelats ett visst bestämt område får förbjudas att aktivt sälja utanför sitt område, men passiv försäljning får inte förbjudas. Passiv försäljning innebär att om en kund utanför det avtalade området tar kontakt med distributören och vill köpa varor är det inte förbjudet. I passiv försäljning räknas också försäljning via nätet. Avslutningsvis så får en konkurrensklausul i avtalet aldrig vara längre än fem år under avtalets löptid och inte heller gälla under mer än ett år efter det att avtalet upphört.