Fakturabedrägeri betyder att någon på felaktiga grunder uppger att du som har ingått avtal med dem. Detta sker oftast genom att en individ påstår att ni har ingått ett bindande avtal genom att vilseleda dig om villkoren i ett avtal. Nedan hittar du olika former av fakturabedrägerier, hur du ska göra för att undvika dem och hur du ska göra om du blir drabbad!
Olika typer av fakturabedrägeri:
Fakturor som föregåtts av telefonkontakt och där det påstås att ni har ingått ett avtal trots att det inte är fallet. Det kan också vara så att ni har ingått ett avtal, men inte med de villkor som påstås.
Påhittade krav på ersättning till exempel i form av fakturor eller inkassokrav.
Erbjudande som är utformade för att se ut som riktiga fakturor från företag du har avtal med.
Så undviker du fakturabedrägeri:
Tänk på hur du agerar när en telefonförsäljare ringer.
Skriv gärna en minnesanteckning om vad du och försäljaren har kommit fram till.
Be försäljaren upprepa vad ni har kommit överens om.
Om en av dina leverantörer ändrar faktureringsadress eller bankgiro-nummer utan att du blir informerad, kontakta din leverantör.
Om du drabbas:
Gör en polisanmälan på Polisens e-tjänst på www.polisen.se, ring 114 114 eller besök en polisstation.
Betala inte fakturan om du har fått den utan att du har beställt något eller om du tycker den innehåller något allvarligt fel. Bluffakturor ska du bestrida. Att bestrida en faktura betyder att motparten får veta att du motsäger att betalningen och varför du gör det. Bör göras så snart som möjligt. Läs mer om hur du bestrider på www.kronofogden.se
Vi använder tredjepartscookies för vår hemsida i syfte att analysera och förbättra din upplevelse. Genom att använda vår webbplats godkänner du användningen av cookies på det sätt som beskrivits.