Hållbarhetsinitiativet Encouragement For Action öppnar upp för kunderna att vara med och lyfta fram goda exempel. En nomineringssida har utformats där modebranschen och konsumenter kan mötas och nominera sin favorit i respektive kategori. Avsikten med att öppna upp är att skapa en samhörighet mellan bransch och konsument.
”Vi vill hitta alla hållbara initiativ, stora som små. Jag vet att det finns så mycket idéer och projekt att vi kommer att bli överväldigade av modebranschens kreativitet och initiativ. Att bjuda in konsumenterna att nominera känns självklart, kunden idag är påläst och det är också dem som med sin köpkraft gör något till en framgångssaga“, säger Janike Eleby, Head of Communications och projektledare tillsammans med Gunilla Grübb, Head of Public Relations.
”Mode är både ett av vår tids mest centrala kulturuttryck och en viktig näringsgren. Men modets påverkan är inte alltigenom positiv, tvärtom räknas mode- och textilindustrin som den andra mest förorenande i världen. Vi står nu inför en akut situation. Därför vill vi nu gå från ord till handling, lyfta de goda exemplen och bana väg för ett mer konkret sätt att göra mode hållbart, för allas bästa och för vår gemensamma framtid”, skriver Philip Warkander, Doktor i Modevetenskap vid Stockholms Universitet, i förordet till Encouragement for Action.
Nominera här:
https://encouragement-for-action.confetti.events/
De fyra kategorierna i Encouragement for Action 2019 är:
closing the loop
Återanvändning där spill/påverkan minimerats så pass mycket att ett kretslopp finns eller upplevs som en möjlighet nära i tid. Nya affärsmodeller och sätt att göra affärer på blir lösningen på problemet fortsatt konsumtion på ett mer hållbart sätt med respekt för råvaror, miljö och människa.
fashion retail talks sustainability
Att använda det digitala eller fysiska mötet med kunden till uppmuntran för konsument att välja hållbar konsumtion. Sälj ska betyda omtanke om kunden och alla led ska med på resan mot ett hållbarare konsumtionssamhälle.
fashion tech
Digitala och tekniska framsteg som lett till eller inom en nära framtid kommer att leda till en positiv hållbar förändring. Vi uppmuntrar den/de som med ny teknik hittat lösningar och sammanlänkat mode med ny teknik. Tech står för utveckling och vikten av att våga vara visionär och bereda väg för andra.
value-bearing sustainability
Hållbar värdering som har tagit en produkt eller ett varumärke ut på världsmarknaden med sin berättelse. Genom att våga lyfta frågan (eller lösningen) om hållbarhet finns detta ämne i vårt medvetande, både för konsumenten och i varumärkets fortsatta utveckling.
Kontakt:
Gunilla Grübb, Head of Public Relations, Stockholm Fashion District,
+46 70 209 30 57, gunilla@stockholmfashiondistrict.se
Janike Eleby, Head of Communication, Stockholm Fashion District,
+46 70 307 85 59, janike@tradepartners.se