Vi börjar från början. Helena och Nina, berätta om PS Studio och hur ni fick idén?
”Vi har pratat om att skapa ett kreativt nav i många år. Många kulturverksamma bor och verkar kring området Rörstrand i Lidköping. Sedan råkade vi hitta ett fantastiskt hus och en utlysning om etableringsstöd och därefter skedde allt lavinartat! Vi bildade en förening för att samla dessa utövare, företagare och också bjuda in stödmedlemmar. Vi försöker arbeta brett och fånga med flera sektorer och med pepp och uppmuntran har vi drivits på framåt. Vi vill bygga en infrastruktur för att kunna sälja och för att kreatörerna ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet. Med hjälp av PS behöver man inte göra allt själva utan få hjälp med olika tårtbitar. Som personer vill vi inte bara vara ett körsbär på tårtan, vi vill vara med i smeten!”
Hur fungerar ert showroom?
”Vi tänkte oss en fysisk plats i Lidköping i Hantverkens Hus, ett gammalt tunnbinderi som ska byggas om och anpassas till oss. När pandemin slog till trycktes det tillfälligt på pausknappen, men vi hoppas snart vara igång och skapa en destination. Här ska det utöver showroom med produkter finnas visningsverkstäder, silver- och guldsmedja, en bas för digital handel, men också tehus och bageri. Här ser vi att spännande lokala, men också internationella, utbyten kan ske.”
Hur har pandemin påverkat er verksamhet och hur har ni gjort för att överkomma utmaningarna som den inneburit?
”Efter en kortare paus satte vi e-handeln först. Vi tvingades tänka i andra banor och har sprungit fortare på vissa områden än vad vi annars gjort. Det har i vissa fall också varit enklare att knyta kontakter. Det här arbetet skapar en väldigt meningsfull vardag, vi bygger ett fundament som kan bli väldigt stabilt.”
Ni är båda kreatörer, berätta om ert eget skapande!
Nina: ”Jag är keramiker sedan 30 år och den första kvinnliga gipsmodellören som utbildades i Sverige inom den keramiska industrin. Arbetet sker nära formgivare och designers och består av att ta fram modeller och formar för att producera keramiskt gods. Drejande skedde på kvällstid och av en händelse hamnade jag i Italien på världsmästerskapet i drejning och såg hur duktiga de var och tänkte att det där ska jag också kunna. Fyra år senare var jag med och har sedan hunnit vinna världsmästerskapet själv två gånger. Fick mästarbrev i krukmakar yrket 2017.. det var första gången på 26 år som detta delades ut.Jag har även varit domare i Mästerskaparna på tv. Driver eget företag sedan 1996 där jag tillverkar keramik med egen design med jag tillverkar även på uppdrag åt andra formgivare och företag. Rent formspråk”
Nina: ”Det är ett roligt yrke, man blir aldrig fullärd.”
Helena: ”Jag är utbildad textilkonstnär vid HDK (Högskolan för Design & Konsthantverk) i Göteborg. Jag arbetar spretigt och är materialotrogen, mitt arbete är mer konceptuellt. Men jag återkommer alltid till textilen! På senare år har jag broderat mycket, byggt berättelser, arbetat med foto, film och text attraherar mig mycket.”
Nina: ”I natur och arkitektur, det här med ornamentik och skuggspel. Tittar man i naturen finns det hur mycket som helst att ta delar ifrån, hittar linjer och skuggspel.”
Helena: ”Min inspiration kommer från lätt morbida områden, i gränsland mellan mörker och ljus. Jag balanserar mellan det som skaver och det som smeker och hämtar inspiration inifrån, från drömmar och fantasier, i mytologiska berättelser. Jag vill att man ska bli drabbad, dock är ofta känslan att aldrig nå fram!”
Vilka utmaningar och möjligheter finns med att skala upp sitt skapande och sälja via en agent eller distributör?
”Det har lite med hur driftig man är som person att göra, ens tankar och idéer om det man håller på med. Det är en svårighet som vi inte räknat med, man utgår ofta från sig själv. Många säger att de vill, men när de ska producera i större skala kanske det inte är så enkelt. Kanske måste vi hitta vägar för att hjälpa där också. Vissa måste arbeta med sitt eget, växa, förädla, och sedan behöver man kunna leverera. Sedan kanske vi inte behöver ha kvantitet. Vissa verk kan vara enstaka, medan det behövs viss ruljangs på annat.”
Märker ni av en trend som rör sig mot hantverk, att stötta lokala företagare och kreatörer och produktion i mindre skala?
”Inte här ännu… Det är möjligt att det kommer utav det vi arbetar för. Vi försöker uppmuntra till samarbete.”
Varför är det viktigt med ett nätverk?
”Det leder till nya vägar och samarbeten. Man går på något sätt i bredd och många röster samlas, vilket blir en styrka mot bidragsgivare och beställare. Genom att sluta upp kring en sak blir man inte lika sårbar. I marknadskommunikationen, som vi tänker den, blir det lättare att kommunicera gemensamt. Och man lär sig nya saker av varandra.”
Är en egen säljkanal, så som e-handel, viktigt för en kreatör idag?
”Det är nog väldigt beroende på var man hamnar och bor. Många har Instagram, det är ett säljande socialt medium. Vårt råd om man vill utveckla en egen webbplats eller e-handel är att man går någon kurs, så att man får beställarkompetens då det kan bli kostsamt.”
Ser ni något vanligt misstag som kreatörer gör där ni kan vara en hjälp för att undvika det?
”Att man tror att man är ”färdig”. Att man tar på sig en jättestor beställning som man inte roddar. Narrativet är också viktig, att skapa en berättelse kring föremålet någon vill köpa. Samt att slå vakt om sin yrkeskunskap och professionalism, men utan att hamna i ett snobbistiskt fack. Samtidigt har man gjort ett val och investerat. Det jobbar vi med, för att bygga kvalitet.”
Hur hittade ni Trade Partners Sweden och vad hoppas ni på för stöd och kunskap?
”Vi fick tips av en av era medlemmar i vårt nätverk. Vi erbjuder våra medlemmar och kreatörer utbildning via er och kunskap om hur en traditionell agent arbetar vilket är högintressant för oss. Det är en attraktiv organisation för att den har funnits så länge, ni har gjort resan vi precis påbörjat kring att samarbeta och sitter på kunskap och erfarenhet. Vi vill vara elever nu, inhämta kunskap, som kan blandas med andra tankar och så får vi se vad som kommer ut!”
Bilder: Monika Manowska @monikamanowskaphotography, Nina Bergqvist och Helena Larsdotter.