Berätta om din relation till Trade Partners Sweden?
”När jag startade min modeagentur 1999 kom jag i kontakt med Trade Partners Sweden, dåvarande Agenturföretagen. Jag hade innan varit anställd och hade ingen erfarenhet av att driva egen agentur och kände starkt att jag behövde lära mig mer och vara del i ett nätverk. Ett nätverk där jag både kunde utveckla mitt företagande, men även nätverka med andra med samma utmaningar och möjligheter. Jag insåg tidigt att jag snabbt behövde bli supervass i förhandlingarna med de internationella varumärken jag ville bli agent för, och där blev Trade Partners Swedens jurister viktiga för mig, och senare även i kontraktskrivandet med mina underagenter i Skandinavien. År 2000 sökte jag stipendiet, och fick det! Det blev startskottet till mitt personliga engagemang i organisationen. Jag blev del av ett advisory board för mode och senare invald som styrelseledamot. I samband med att organisationen hjälpte medlemmarna att skapa Stockholm Fashion District blev jag invald som vice ordförande i Trade Partners Sweden och senare som Ordförande i Stockholm Fashion District. Min relation till Trade Partner Sweden kan beskrivas som en passion för handel och relationsbyggande med människor, verksamheter och olika kulturer.”
Varför är det viktigt att ha affärsnätverk som Trade Partners i ryggen?
“Därför att handel driver ekonomin i världen och att vara del av ett nätverk som består av människor och företag som är kunniga, engagerade och intresserade av handel och av att utveckla sina medlemsföretag framåt och uppåt är avgörande idag. Trade Partners är ledande på agent-, distributör- och leverantörsrätt, import och export, och arbetar löpande för att förenkla och förbättra för handel. Vi är också engagerade i flera internationella organisationer som bl.a. ICC, IUCAB och IDA som gör att vi har ett stort internationellt nätverk och ständigt är med i utvecklingen både nationellt och internationellt. I tillägg arbetar vi kontinuerligt med ett personligt förhållningssätt till våra medlemmar och de branscher som vi representerar genom nätverksträffar, mässor, events och personliga möten. Detta gör Trade Partners till det viktigaste nätverket för agenter, distributörer, leverantörer och varumärken.”
Hur ser du på framtiden för Trade Partners Sweden?
“Covid 19 har visat oss att det är viktigare än någonsin att arbeta med en ”Trade Partner” som kan sitt område, som har goda kundrelationer och som kan ta rätt beslut i varumärkesbyggandet. Framtiden för Trade Partner Sweden är att fortsätta att passionerat och engagerat arbeta med att ge våra medlemmar det bästa förutsättningarna för att växa, nätverka och bedriva hållbar handel.”
Vanessa Leporati efterträder Jan Björnum som har lämnat oss i stor saknad efter en kort tids sjukdom. Läs mer här.