Trade Partners Sweden logo Trade Partners Sweden logo
  • sv
  • en

Logga in

Logga in för att få tillgång till medlemspriser och andra förmåner!

Glömt ditt lösenord?
  • Rådgivning & Stöd
    • Akut rådgivning
    • Fråga våra experter
    • Avtal
    • Kunskapsbank
  • Medlemskap
    • Medlemsportal
    • Dina medlemsförmåner
    • Om medlemskapet
  • Nyheter
  • Kalender
  • Bli medlem
  • Hitta agent
  • Press
  • Om oss
    • Om Trade Partners Sweden
    • Kontakta oss

Senaste nyheterna

  • 2025-04-24
    Med ETS-kraven runt hörnet är det dags att agera – vi hjälper dig säkra en grönare och mer kostnadseffektiv logistik
    Läs mer
  • 2025-04-09
    Trade Partners Sweden deltog vid ICC Sveriges högnivåseminarium om framtidens handel
    Läs mer
  • 2025-03-03
    Handelspolitiska reflektioner efter supervalåret 2024: Navigera utmaningar under 2025
    Läs mer
  • 2025-02-27
    Nytt samarbete med Nordiska Textilakademin för att stärka branschens kompetens inom hållbarhet
    Läs mer
  • 2025-02-27
    EU:s nya producentansvar för textilier – en viktig milstolpe för branschen
    Läs mer

INTERVJU: TILLVÄXTVERKET OM KORTTIDSPERMITERING

Regeringens stödpaket för företag påverkade av Coronakrisen är något vi alla följer med stort intresse. Korttidsarbete är en av åtgärderna som vi får många frågor från er medlemmar om och som kan vara svårt att förstå. Tillväxtverket har av regeringen utsetts som ansvarig myndighet och kommer att sköta hanteringen av ansökningarna. Trade Partners Sweden har sedan tidigare en samverkan med Tillväxtverket och vi passade på att ställa några frågor till Karin Östberg för att försöka reda ut begreppen. Karin arbetar till vardags med kompetensförsörjning och digitalisering på Tillväxtverket och kommer framöver att arbeta halvtid med ansökningarna gällande korttidsarbete från företagen. Här besvarar hon vilka regler som gäller, hur man ansöker och vilka som kan ansöka.

Förklara kort vad korttidspermittering innebär!
“Korttidspermittering  – eller korttidsarbete som det numera heter – innebär arbetstidsförkortning som kan genomföras i tre olika nivåer – 20, 40 eller 60 procent. Ett företag kan som mest gå ner till motsvarande tvådagarsvecka. Vid exemplet tvådagarsvecka kan företaget mer än halvera sina kostnader och den anställde får behålla större delen av heltidslönen. Staten finansierar resten.”

Vilka kan använda sig av denna del av regeringens krispaketet?
“Företag som kan visa på tillfälliga och allvarliga ekonomiska svårigheter att klara utmaningar till följd av covid-19. Svårigheterna ska vara orsakade utom arbetsgivarens kontroll och specifikt drabba företagets verksamhet. Det ska finnas stöd för korttidsarbete i centrala och lokala kollektivavtal. Har man inte kollektivavtal, så ska minst 70 procent av medarbetarna godkänna och delta i korttidsarbete. Arbetsgivaren måste ha använt sig av andra tillgängliga åtgärder för att minska arbetskraftskostnader. Stödet för korttidsarbete är ett rättighetsstöd för de företag som uppfyller kriterierna i regelverket. Ägare/arbetsgivare som omfattas är exempelvis aktiebolag, handelsbolag, föreningar och stiftelser. Det räcker med att vara ägare och enda anställd.”

Kan olika nivåer av arbetstidsförkortning finnas på arbetsplatsen?
“Som vi läser direktiven idag verkar det som att samma arbetstidsförkortning ska gälla alla arbetstagare.”

Vilka företag kan inte använda korttidspermittering, varför och hur kan de tänka istället?
”Enskilda näringslivsidkare kan inte få stöd för korttidsarbete. Inte heller företag under företagsrekonstruktion eller företag med obestånd, dvs företag som saknar förmåga att betala sina skulder och att denna förmåga inte är tillfällig. Det kan finnas kostnadsfri rådgivning att tillgå, läs exempelvis mer på företagsportalen Verksamts hemsida (se nedan länk) och stöd i din region eller kommun.”

https://www.verksamt.se/om-verksamt/nyhetsarkiv/-/journal_content/56_INSTANCE_0LpMHH7zZQ6q/10183/NYHET_CORONA_2#Rådgivning

När och hur ansöker man?
”Man ansöker om stöd hos Tillväxtverket från den 7:e april. Reglerna gäller retroaktivt från den 16 mars.”

Vad behöver man tänka på?
”Det går inte att ansöka om stöd före 7 april, alla ansökningar som inkommer före 7 april kommer att avvisas. Ansökan ska göras enligt de instruktioner som kommer att finnas tillgängliga.”

Hur arbetar ni mer för att stötta företag genom coronapandemin och de ekonomiska följder som företagen råkar ut för?
”Tillväxtverket arbetar för närvarande fram förslag, sk näringslivspaket, för att kunna stötta företag. Det är ännu inte klart vad dessa kan innebära i form av erbjudanden.”

En sista hälsning från Karin till alla företag som funderar på att ansöka är att läsa på och förbereda sig redan nu.
”Jag uppmanar alla företagare som kan omfattas av stödet att redan nu gå in och läsa på vad som gäller. Det är mycket text som ligger på Tillväxtverkets hemsida. Det är viktigt att i god tid förbereda sin ansökan.”

Läs mer om Tillväxtverket och stödpaketet:
https://tillvaxtverket.se/om-tillvaxtverket/samlad-information-om-covid-19/korttidsarbete.html
Löpande information till företagare finns på Verksamt.se.

Det finns andra krispaket som inte Tillväxtverket hanterar, exempelvis det som hanteras av det Skatteverket och som delvis också omfattar enskild näringsverksamhet. Det finns exempelvis sänkningar av avgifter och möjligheter till avsättningar till periodiseringsfonder som omfattar enskilda näringsidkare. I övrigt handlar det bl a om tillfälligt sänkta arbetsgivaravgifter och anstånd med skatter och avgifter.
Läs mer: Skatteverket.se

Association of Trade Partners Sweden

  • Augustendalsvägen 7, Nacka strand, Sweden
  • +46 (0)8 411 00 22
  • info@tradepartners.se

Medlemskap

Grundare av

Vi använder tredjepartscookies för vår hemsida i syfte att analysera och förbättra din upplevelse. Genom att använda vår webbplats godkänner du användningen av cookies på det sätt som beskrivits.
Jag förstår!