Foto: Adax
Berätta om Adax, hur började allt?
“År 1982 startade Eugen Silfen upp Adax med en tydlig plan. Han ville göra bättre väskor än de som fanns på marknaden då. Det tog lite tid att komma in på marknaden men väl inne hos återförsäljarna blev Adax snart den mest framgångsrika leverantören. Planen hade lyckats, kunderna älskade hans fantastiska kvalitet och välinredda väskor.”
Vilken typ utav produkter säljer ni och vilken marknad vänder ni er till?
“Adax säljer väskor, plånböcker och handskar till kvinnor och män. Vi producerar det mesta i läder men även i andra material som exempelvis återvunnen rPet och nylon. Vi vänder oss till medvetna kunder som prioriterar produkten mer än varumärke och pris, men som också uppskattar tidlös design och innovativa lösningar.”
Hållbarhetsfrågan står högt på agendan, hur är det inom er bransch och hur arbetar ni med hållbarhet?
“Idag är den frågan uppe dagligen på kontoret. Vi försöker alltid att ta ställning till om vi kan välja hållbarhet i utveckling av nya produkter. Vi har ställt om till att använda återanvänt material i allt ifrån packning (kartonger, påsar, med mera) till färdiga väskor. Leveranser skeppas istället för att flygas. Men framför allt är vi stolta över vår produktion. Vårt största ansvarsområde är att skapa en trygg arbetsmiljö för våra duktiga medarbetare. Vi har också investerat i spillvattensanläggningar för att minimera utsläpp av farliga kemikalier.”
Vad tror ni är de viktigaste ingredienserna för att lyckas med det ni gör?
“Att fortsätta med det vi är duktiga på. God service, välgjorda produkter och att vi lyssnar på våra kunder. Utan dem stannar utvecklingen.”
Hur ser er bransch ut idag och hur ser utvecklingen ut framåt?
“Branschen står inför ett generationsskifte, de fysiska butikerna blir allt färre men få tar över. Övergången till mer digital försäljning är i full gång och vi har investerat i mer kompetens för att kunna möta morgondagens krav på tekniska lösningar. En av utmaningarna vi står inför är att branschen skämt bort kunderna med alltför mycket reor och kampanjer. Att omvända detta ställer krav på att alla i branschen hjälps åt och återgår till att fokusera mer på produkten och hängiven service.”