Det var en innehållsrik dag och projektledaren för SSEI, Stefan Rydin menar att det var mycket lärorik kunskap som delades. Han sammanfattade dagen och den viktiga rollen som SSEI spelar i skobranschen;
“Våra nätverksaktiviteter skapar kunskapsuppbyggande som stärker skobranschen och vi kan säkerställa att företagen är förberedda inför framtida miljökrav och lagstiftningar.”
Från Svensk Handel presenterades EU:s nya hållbarhetslagstiftning, fokuset var på hållbarhet och digitala produktpass. Det diskuterade även Tillväxtverket, som menar att det behövs kunskap och stöd för att implementera dessa förändringar.
På plats hade vi också kemikalieinspektionen som gav en regelöversikt på kemikalier inom skovårdsprodukter. Ytterligare en representant var ETI Sverige som meddelade om CSDD-direktivet (Corporate Sustainability Due Diligence Directive) och hur det kommer att påverka stora företag.
När det gäller nya lagstiftningar och hållbarhetslösningar behöver vi vara steget före betonar Stefan;
“Vi måste förbereda oss redan idag för att möta kommande krav och lagstiftning. Tillsammans kan vi skapa en positiv förändring och bidra till en mer hållbar framtid för vår industri.”
Dagens sista representant, Stadium, presenterade sitt projekt om producentansvar av förpackningar. Det handlade om att skor ska kunna säljas utan förpackning för att bespara miljön.
Bland deltagarna fanns företag och branschaktörer som Acne Studios ANWR, Axelda, ETI Sweden, HM, Independent Shoewear, IVL Svenska Miljöinstitutet, Kemikalieinspektionen, Lundhags, NilsonGroup, RevolutionRace AB, Scorett, Shepherd of Sweden AB, Shoe-d-vision, Stadium, Svensk Handel, Theorema / Scavanti Tillväxtverket och självklart Trade Partners Sweden.
Initiativet till SSEI (Swedish Shoe Environmental Initiative) kommer från den svenska skobranschen, Trade Partners Sweden och Svensk Handel.
Vi vill rikta ett stort tack till alla medverkande!