Berätta mer om din verksamhet, inspiration och drivkraft!
Hållbarhet är min ledstjärna och har varit sedan jag startade 2008. Genom tidlös design och hög kvalitet erbjuder vi marknaden varor med lång livslängd och som man kan glädjas åt länge. Jag älskar att tillbringa tid hos våra producenter. Känslan av dialogen med hantverkarna när mina skisser blir till ett silversmycke är obeskrivlig. Jag har alltid arbetat nära och i produktionen, vilket är oerhört viktigt för mig. Här får jag full insikt i både produktionsprocessen och arbetsförhållanden. Det är en förutsättning vid val av fabriker, jag vill vara säker på att mina produkter tillverkas av människor som mår bra. Som många andra i min bransch så älskar jag att resa och har alltid haft en sökande äventyrslust i mig. Resor världen över inspirerar mig naturligtvis mycket, men inte desto mindre så hämtar jag både inspiration och kraft på den Bohuslänska västkusten. Jag tillbringar mycket tid i vårt sommarhus på Klädesholmen med havet utanför fönstret.
Vilken typ utav produkter säljer ni och vilken marknad vänder ni er till?
Vi säljer damaccessoarer med fokus på hållbarhet, oavsett inom vilken produktkategori. Sedan jag startade 2008 har jag haft som målsättning att designa klassiska accessoarer med en trendig touch. Vi har fem olika produktkategorier; silversmycken, håraccessoarer, väskor, loungewear och home. Inom håraccesosearer är supersnodden vår stjärnprodukt. Vi erbjuder bland annat ljuvliga kimonos som sys i limited edition, en nyanserad linnekollektion, och inom home är vår främsta produkt hammam handdukar. Vår primära marknad är Skandinavien men vi ökar starkt på den centraleuropeiska marknaden, vilket är både spännande och utmanande!
Hur ser er bransch ut idag och hur ser du utvecklingen framåt?
Vi har klarat oss mycket bra under de senaste tuffa åren och kan med glädje konstatera att vi har en bra tillväxt i bolaget. Jag är optimistisk och tror att vi kommer att klara oss bra även framöver. Jag är övertygad om att hög kvalitet vinner i längden. Att köpa färre varor men med hög kvalitet, det mår vi alla och miljön bättre av.
Vad skulle du säga är er största tillgång och er största utmaning?
Vi har en stor mängd återförsäljare inom väldigt skilda branscher, vilket gör oss mindre sårbara. Vi arbetar hårt för att ha möjlighet att erbjuda våra kunder fler produktkategorier – vi vill vara ”russinet i kakan”.
Vad är det bästa med att ha ditt jobb?
Allt! All glädje, glada skratt och alla möten. Mångfalden i både arbetsuppgifter och utmaningar man ibland stöter på. Det är en ynnest att träffa människor i alla samhällsskikt. Vid mina resor till Indien så umgås jag med såväl med företagsledare och fabriksarbetare, som med barn och vuxna från slummen. Det ger starka avtryck och får mig att växa som människa.
Annica Vallin på sociala medier:
Instagram: @annicavallincom
Facebook: @annicavallin