Foto: Ulrika Eriksson och kollegan Nadia Mandic / Väska och plånbok av det egna märket Ulrika
Berätta om Bozzini, hur började allt?
Jag hamnade i väskbranschen av en slump, som så mycket annat. Jag ärvde min storasysters sommarjobb på Gahms Väskor på Kungsgatan i Göteborg. Efter gymnasiet hade jag tur då butikschefen skulle vara mammaledig och tjänsten blev ledig. När vikariatet tog slut erbjöds jag jobb av en leverantör, Bozzini, en väskgrossist som ägdes av Bo Eriksson. Han var egentligen lärare men hade några år tidigare fått tips av en bekant som var väskgrossist i Tyskland som menade ”att damer var galna i handväskor” och att han skulle kunna sälja många i Sverige.
Nu skulle verksamheten utvidgas och jag skulle resa till butiker men även agera ”smakråd” vid inköpsresor till Italien och Kina. Vi var en liten grossist och köpte mycket redan framtagna kollektioner av fabrikerna. Det blev inte enkelt att få mig nöjd. Jag kom från butiksledet med konsumenternas praktiska önskemål om fickor, fack, krav på längre och justerbara axelremmar och andra funktionella önskemål. Jag inser idag att jag var rätt besvärlig. Men trägen vinner. Jag var envis och fick igenom justeringar som blev anpassade till den svenska kvinnans önskemål. Större kvantitetskrav krävdes men om detaljerna och väskorna var genomtänkta så visade det sig direkt på försäljningen. Bosse som var ägare och grundare av företaget såg möjligheter att växa och jag fick uppdrag att förbereda nästa inköpsresa med egna idéer och modeller. Vilken dröm!! Jag var 21 år och fick rita väskor som man senare kunde se någon bära på stan. Det var stort.
2005 slutade jag på Bozzini och startade Ulrika E Design AB där jag skapade ett eget varumärke ”Ulrika”. Detta drev jag ensam till hösten 2010, då jag och min man köpte Bozzini och slog ihop bolagen. Vi driver nu detta tillsammans.
Vilken typ utav produkter säljer ni och vilken marknad vänder ni er till?
Vi är specialister inom väskor, plånböcker och accessoarer. Vi vänder oss till väsk-, sko-, och modebutiker där vi säljer våra egna varumärken Ulrika och Bozzini. Återförsäljarna finns främst i de nordiska länderna.
Ett annat affärsområde är att vi tar fram allt från enstaka produkter till hela kollektioner, som sedan säljs under kundens eget varumärke, så kallad ”private label”. Här kan vi göra helhetslösningar där vi hjälper till med både design, tillverkning och distribution. Vår styrka är att vi är ambitiösa, flexibla, kostnadsmedvetna, har bra kvalitet, jobbar med duktiga fabriker och vi ger oss aldrig förrän kunden känner att produkten känns som deras. Vi har även en fotostudio där vi gör produktfotograferingar. Här har det visat sig att vår fantastiska säljare Nadia inte bara är duktig på kundrelationer utan även har talang för att ta fina bilder och göra egna kataloger.
Vad är det bästa med att driva eget företag?
Att driva företag är inte alltid så glamoröst som det kan låta. Det passar inte alla. För mig är det en livsstil och jag älskar mitt jobb. Att vara entreprenör, kreativ och driva saker framåt. Kunna påverka och göra skillnad. Att skapa en arbetsplats där man trivs med varandra och framför allt har kul. Jag skulle inte kunna tänka mig något annat än att driva eget. Att kunna förändra och göra skillnad och följa sin dröm.
Jag vill bidra till att lyfta, förändra och skapa glädje och valmöjligheter för dig som ska bära mina väskor. 2005 bestämde jag mig för att starta min verksamhet. Jag ville utveckla det utbud som då fanns. Skapa valmöjligheter och stilvariationer för både vardagen och festliga tillfällen. Jag ville också attrahera den yngre publiken, skapa en bredd med min utgångspunkt i färg, form, mode och kvalitet. Jag vill designa väskor som följer dagens trender och utveckla tekniker och material så väskan blir unik genom dess praktiska detaljer och funktioner. Nya former, gärna i färg och med metalldetaljer som höjer känslan av ett äkta hantverk.
Foto: Några av de egendesignade väskorna
Vad tror ni är det viktigast för att sticka ut på marknaden idag?
Att alltid prioritera kunden först! Lyssna vad de behöver av dig. Mår våra kunder bra, mår vi bra. Försvinner de, försvinner vi. Att vara lyhörd, ha koll på trender och marknaden som ändras snabbt idag. Fokusera på vår egen förmåga, inte så mycket på konkurrenterna. När vi är klara med något, ställer vi oss alltid frågan: kan vi göra detta bättre?
Till vår fördel är att vi är ett mindre företag som har lätt att ställa om snabbt och anpassa oss efter marknaden och kundens behov.
Hållbarhetsfrågan är väldigt viktig aktuell i er bransch idag, hur arbetar ni med den?
På många olika sätt. Först måste man hitta människor med fabriker i produktionsländer som har intresse av hur man gör bra saker, inte bara att göra saker. Som har bra värderingar om miljö och arbetsförhållanden. En inställning att man vill göra skillnad. Vi är medvetna om att vi inte alltid varit billigast på marknaden, för vi har alltid valt material före pris. Det har varit viktigt för oss, så det är bara positivt att hållbarhetsfrågan kommer mer i fokus. För några år sedan fanns väldigt begränsat urval av återvunnet material. Tack vare efterfrågan så är utbudet mycket större idag. Vi jobbar mer och mer med återvunna material och gör även produkter som har GRS-certifiering, där vi kan följa materialen från dess ursprung. För oss är kvalitet otroligt viktigt och något som vi inte vill tumma på.
Om du skulle se in i framtiden, hur tror du utvecklingen ser framåt i branschen?
Vi ser ljust på framtiden med en bra mix av kunder inom olika delar av detaljhandeln samt utökat antal kunder inom ”private label”. Jag tror att man måste fördjupa samarbetet med sina kunder, inte bara träffas ”en gång per år” utan verkligen jobba närmare kunden för att kunna få bra input till kommande kollektioner. Vår ambition är att växa och nästa steg på den vägen är att anställa en design-assistent, som kan avlasta mig för att frigöra mer tid för framtagning av nya kollektioner.
Ulrika Design på sociala medier
Instagram: @ulrikadesign
Facebook: @ulrikasvaskor
Hemsidan: www.ulrikadesign.se