“Att våga tro när alla andra misströstar, att satsa när alla andra bromsar.”
Krister berättar;
Jag har burit på en rik och mångfacetterad historia som har format mig till den jag är idag. Som trilling född i Argentina 1967 kämpade jag redan från början för att ta mina första andetag – en kamp som skulle prägla min resa framåt. Som 7-åring fann jag mig i en ny värld när jag kom till Sverige, en främmande miljö som jag oförtrutet lärde mig att försöka förstå, både språket och människorna.
Mitt brinnande intresse för mode väcktes tidigt, även om de ekonomiska möjligheterna var begränsade. Jag lappade och lagade mina dyra Levi’s-jeans, som jag bar med stolthet. Ungdomsårens upplevelser i Stockholms pulserande modescen väckte en passion som skulle bli mitt livs drivkraft och övertygelse om att förändra.
Berätta mer om varför du vill jobba inom modebranschen?
Jag hängav mig åt modebranschen 1988 och har sedan dess varit en outtröttlig kraft, driven av innovativa idéer och en önskan om att förändra människors attityder. Jag har byggt varumärken, finansierat projekt och fört in nya koncept på den svenska marknaden. Som agent och entreprenör har jag utvecklat ett imponerande nätverk och ett genuint engagemang, inte bara i Sverige utan över hela Europa under alla dessa år. Jag har rest överallt och utforskat olika stilar – i yngre dagar åkte man till Italien för italienskt mode, New York för en annan “cup of tea” och Frankrike för att upptäcka något annat än den försiktiga och ängsliga Stureplan-stilen.
Vad har du för preferenser när du väljer ut varumärken till din agentur?
Mitt fokus har alltid legat på produkten snarare än varumärket. Jag vill förmedla en personlig stil, inspirerad av avslappnad elegans snarare än trendkänslighet. Fantastiska designers som Malene Birger på Day, Filippa Knutsson på Filippa K och Thomas Håkansson under 90-talet har alla bidragit till oförglömliga minnen och lagt grunden för min ständiga strävan framåt. Lärdom om material, skärningar och kvalitet är små detaljer som i det stora hela handlar om relationer.
Idag driver jag min egen lilla “kvarterskrog i mode”, där jag samlar in varumärken som bär på en unik historia och en passion för kvalitet. Jag är övertygad om att det är just denna personliga touch och outtröttliga kämpaglöd som gör skillnad i en bransch full av utmaningar. Att våga tro när alla andra misströstar, att satsa när alla andra bromsar.
Kan du berätta mer om din erfarenhet inom branschen och vad som har drivit dig att fortsätta?
Jag har under mina 35 år i branschen observerat varumärkenas ibland arroganta och girighet gentemot de ambassadörer som bygger upp deras märken. Ett hommage till alla agenter och distributörer som vågar stå där och finansiera uppbyggnaden av nya marknader. Och ett hommage till er butiker som kämpar ensamma i era beslut att våga tro på det vi alla gör – att glädja och inspirera andra.
Jag brukar säga att det är i motgångar man utvecklas, inte i framgångarna. Min väg har varit krokig, men jag har aldrig tappat tron. Försäljning handlar om personlighet, hög service och kunskap. Också om att våga vara sig själv och se möjligheter där andra ser hinder. Jag älskar vad jag gör, och min innersta övertygelse är att det alltid ska vara roligt.
“Låt min berättelse inspirera dig att följa din egen dröm, oavsett hur krokig vägen må vara. För livets skönhet ligger i de personliga.”
Idag representerar Krister varumärkena: My Essential Wardrobe, Vicolo, Pronto Delivery, Lola Casademunt, ella&il och Salsa Jeans.