Berätta om CU Jewellery?
“Vi skapade CU jewellery eftersom vi saknade något på den svenska marknaden när vi letade efter smycken. Den svenska avskalade designen har alltid tilltalat oss, men vi önskade något mer än så. För oss har det alltid varit viktigt att tala om hållbarhet, vad vi gör med våra resurser och hur säkrar vi dem för framtiden. För oss är det lika viktigt hur smycket är designat som vad det kommer ifrån och vad det lämnar efter sig. Så CU jewellery skapades där och då, av en önskan och nyfikenhet. Vi bestämde oss för att följa vår dröm om hållbara smycken och ett varumärke som tar ansvar, redan innan tillverkningen startar. Alla våra smycken tillverkas i små upplagor hos en familj i Toscana, Italien. Där hantverk och tradition går hand i hand med moderna idéer för ett hållbart hantverk, som att alla våra smycken tillverkas i återvunnet silver.
Ni producerar era smycken av återvunnet silver. Hur kommer det sig att ni valde att göra det?
”Vi har alla tre alltid varit intresserade av hållbarhet och hade som mål när vi startade företaget att skapa produkter med lång hållbarhet och gärna med flera olika användningsområden. Så när vi hittade vår fabrik, som har kunskapen att återvinna silver samt förstod vilken efterfrågan det skulle kunna bli på smycken i återvunna material, om vi möjliggjorde det för kunden att komma åt det, så började vi undersöka möjligheten. För att få tillgång till silversmycken som annars bara ligger hemma i folks byrålådor så pratade vi med våra återförsäljare för att se om de skulle vilja ta emot silver från sina kunder, och på så sätt skapades våra miljöambassadörer. Våra miljöambassadörer är återförsäljare som samlar in silver från sina kunder som de sedan lämnar till oss och som vi skapar nya smycken utav. I utbyte får kunden 15% rabatt om de köper ett nytt smycke från oss i butiken, samt att vi betalar för silvret de lämnar in. Vi har inga volymkrav på det som kunden lämnar in, utan det kan vara allt ifrån en tjock kedja till ett litet örhänge som saknar sin partner.”
Vad inspirerar er när ni designar era smycken?
”Allt möjligt! Just nu är jag inne i en period där jag inspireras mycket av smycken från äldre tidsepoker som 30-40 talet och även äldre kedjor som Bismarklänken. Jag gillar känslan i dessa smycken och tycker det är spännande att se hur man kan använda den typen av smycken på ett nytt sätt, blanda gammalt med nytt, mixa olika stilar, det blir magiska stilkrockar! Eftersom vi bor ute på landet, nära både skog och vatten, så har jag inspirerats mycket av det som finns runt mig, det kan man se på min serie Lingonberry, dessa lingonblad har jag plockat i skogen bakom vårt hus. Jag tycker också det är viktigt att våra smycket har flera användningsområden och kan stylas på olika sätt. Ett exempel är serien Sign/Sun som innehåller ett örhänge som heter ”Sign” som kan användas på tre olika sätt. En rolig detalj med just den serien är att det faktiskt var trafikmärken som inspirerande mig till formen på örhängena. Att varje serie har en mening är också viktigt för oss!”
Ni tillverkar era smycken i Italien. Vad skulle du säga är viktigt att tänka på när man arbetar med italienare?
”Vi tillverkar våra smycken hos en familjeägd fabrik i Italien och vi tycker att det fungerar väldigt bra! Det är smidigt att det är samma regler i Italien och Sverige (som tex Reach-avtalet) för vilka ämnen och halter som får finnas i produkterna, att inte arbetarna utsätts för något skadligt, plus att det är samma dygnsrytm och ungefär samma högtider. Innan vi började producera i Italien var vi lite oroliga över sena leveranser, men det hade vi inte behövt oroa oss för! Fabriken vi arbetar med är extremt kunniga inom sitt område och tack vare dem har vi kunnat utveckla vår verksamhet. Rent personlighetsmässigt så är de italienare vi arbetar med väldigt omtänksamma, kärleksfulla, känslosamma och de har en enorm yrkesstolthet vilket jag tror är en av anledningarna till att produkter som är producerade i Italien är kända för sin kvalité.”
Ni säljer både era smycken på er egen hemsida och hos återförsäljare. Vad är viktigt för er när ni bestämmer vilka återförsäljare ni ska finnas hos?
”Att det är en butik där vårt varumärke passar in och som har samma värderingar som vi har. Vi besöker alla butiker för att visa vad vi erbjuder för att skapa de bästa förutsättningarna för både oss och butiksägarna. Idag är majoriteten av våra återförsäljare guldsmeder, men vi finns även i några kläd- och inredningsbutiker.”
Har ni några spännande nyheter planerade för 2020?
”Vi kommer att fortsätta arbeta nära våra miljöambassadörer och hoppas sprida vårt budskap till fler butiker och knyta fler ambassadörer till oss, samt vill vi utveckla den biten ännu mer! Dessutom så kommer vi att släppa en ny kollektion i april som är en uppföljning på befintliga serier. Detta gör att våra smycken går väldigt lätt att matcha med varandra vilket gör det enkelt för kunden att kunna plocka ihop sin egen personliga stil. Vi vill inte att kunderna ska känna att de måste köpa allt nytt när det kommer en ny kollektion från oss utan istället kan addera smycken till sin samling.”