Hej Johanna, ägare och grundare av Customade AB.
Berätta, hur startade Customade AB? ”Customade startade som en inredningsbyrå och när jag i samband med ett uppdrag letade passande produkter, hittade jag de utländska varumärkena HKliving & OYOY. Det var två spännande varumärken med en tilltalande design som jag aldrig sett i Sverige tidigare. Dessa varumärken saknades verkligen i den svenska inredningsvärlden och jag ville låta fler upptäcka dem. Jag kontaktade dem för att se om de sökte en agent. De nappade och jag startade det andra benet att stå på i företaget; en agentur.”
Hur tänker ni när ni bygger er varumärkesportfölj?
”Vi vill bygga med varumärken som har en design som tilltalar oss och som vi tror har produkter som har ett uttryck som behövs på den svenska marknaden, som sticker ut från mängden. Vi vill också att varumärkena kompletterar varandra, så att vi kan underlätta för våra kunder och genom att bara behöva ge dem en kontakt för flera märken. ”
Vad är det bästa med att arbeta som agent?
”Kanske att barnens kompisar får stora ögon när de hör att man är ”agent”, skämt åsido. Det är enormt utvecklande att vara agent, den ena dagen är inte den andra lik och det bästa är att vara egen men ändå del av något större och att ha kontakt med så många människor; både utländska och svenska. Det är utmanande då det finns förväntningar från både kunder och leverantörer; det stimulerar oss. ”
Ni arbetar med flera varumärken från Nederländerna. Hur kommer de sig? Och vad är dina bästa tips när man gör affärer med holländare? ”Ja precis vi arbetar mycket med Nederländerna, men det började faktiskt med att vi tittade mycket på danska varumärken. Danskarna har alltid varit kända för att vara duktiga på design och det är de fortfarande. Det kan vi se på varumärket OYOY som vi arbetar med. När vi fann HKliving som är nederländskt vidgades vyerna ytterligare och vi har sett att det finns oerhört mycket fin inredning som skapas i just där. Den svenska och nederländska kulturen är väldigt lik och connectar också bra vilket skapar goda relationer/kontakter. Mina bästa tips när man arbetar med Nederländerna och Danmark är att vara öppen och ärlig för att på så sätt skapa en god relation direkt från start. ”
Vilken bli den största inredningstrenden 2019? ”Trender idag är så olika. Idag går det inte att utropa en trend. Men generellt kan man säga att vi sett mer av dova jord och naturnära färger.”
Vad har ni för mål inför 2019?
Vårt mål är att stärka våra varumärken ännu mer på den svenska marknaden. Det kommer vi göra genom mer bearbetning och fortsätta arbeta på långsiktiga kundrelationer för att på så sätt öka marknadsandelarna. Vi tror att de nya varumärkena, A la och Present Time som vi börjat arbeta med 2018 kommer att växa starkt och vi har ytterligare ett nederländskt märke på gång in i agenturen under 2019. Vi ser idag att fler och fler inredare och arkitekter hittar till oss och våra varumärken, dem vill vi arbeta mer med. ”
Hur kommer ni använda ert stipendium?
Vi kommer utveckla Customade AB genom att gå en säljcoachutbildning som går i linje med vårt sätt att vara ”säljare”.