Berätta om Dalarnas Paraplyfabrik?
”Dalarnas Paraplyfabrik grundades 1928 av Mångs Einar Jonsson i Malung. Företaget är ett familjeföretag som idag drivs av fjärde generationens Einarsson. Vi producerar våra produkter i vår egna fabrik här i Malung, samt på utvalda fabriker i Europa och Asien. Förutom paraplyer så gör vi också skärmar som kan användas vid fotografering eller filminspelningar, parasoller, väskor och påsar. Vi gör t.ex. Postens cykelväskor. Vi har också ett eget tryckeri där vi trycker företagsloggor på paraplyer, parasoller och andra produkter.”
Hur gör man för att få paraplyet att hålla länge?
”Det är viktigt att komma ihåg att ett paraply inte håller för evigt, men det finns några knep man kan använda för att de ska hålla längre. För det första, se till att köpa ett ordentligt paraply i stål så håller det även när det blåser som värst. Ett annat tips är att alltid låta paraplyet torka uppspänt.”
Varför är paraplyer ett bra sätt att marknadsföra sig på?
”Det är ett väldigt synligt sätt att marknadsföra sig på eftersom det blir som en gående reklampelare. Sen så har det ju en praktisk funktion genom att det skyddar mot regnet (eller solen) vilket gör att personer är villiga att använda paraplyet och reklamen blir synlig på olika platser.”
Vilka är era främsta kunder?
”Vi brukar säga att det finns ett paraply för alla vilket innebär att vi arbetar med olika typer av kunder inom olika branscher. Vi säljer exempelvis till storhandlare, restauranger, butiker, reklambyråer och en av våra största kunder är en välkänd hamburgerkedja. Förutom ovannämnda kundgrupper så producerar vi produkter till Göteborgs Operans föreställning Singing in the Rain och arbetar med flera designers som t.ex. Camilla Thulin för att skapa unika paraplyer till speciella tillfällen.”
Ett paraply kan förutom att skydda från regn och rusk också vara en modeaccessoar. Kan du se några trender när det gäller paraplyer?
”Absolut! Trender inom färg och mönster är i ständig förändring och vi ser framförallt att detta är intressant och attraktivt för våra kunder som har väsk- och klädbutiker. En nyhet som vi lanserat är ett paraply som är helt producerat i reflextyg viket gör det till en snygg, praktisk och billig livförsäkring. När vi arbetar med reklambyråer och likande som vill använda våra produkter i reklamsyfte så det framförallt stilrena svarta som är mest populära.”
Hur ser ni på framtiden?
”Vi planerar att fortsätta arbeta på samma sätt som vi gör nu så, och fortsätta anpassa våra produkter till marknaden, men alltid komma ihåg att behålla den goda kvalitén!”
Avslutningsvis, är risken för regn högre om man inte tar med sig sitt paraply?
”Haha, nej så är det inte!”