Kan du berätta om Ellens agentur och er position inom design- och inredningsbranschen?
Jag startade Ellens Agentur 2010 och redan från starten blev jag medlem i Trade Partners Sweden. “Ellen” kommer från min mormor Clara Ellen Ekelund. Mormor hade ett stort intresse för kläder, textilier och trender. Mormor var alltid den som var positiv när jag provade nya saker. Så för att hylla min mormor valde jag hennes mellannamn Ellen på agenturen. Eftersom jag har ett stort intresse för inredning, textilier och interiör är det naturligt att agenturen är inriktad på produkter till hemmet. Agenturen har ett stort kundfokus där det är viktigt att skapa långsiktiga affärsrelationer.
Hur väljer och utvecklar ni er varumärkesportfölj för att möta marknadens efterfrågan? Vilka trender ser ni på marknaden just nu?
Agenturen består av varumärken som kompletterar varandra och är genomgående av god kvalité. Jag vill ha en attraktiv portfölj och lyssnar på vad kunderna efterfrågar. Ibland kontaktar varumärken mig och ibland kontaktar jag dem, men det skall vara en produkt som kompletterar resten av portföljen. Trender som jag ser nu är hållbarhet och återbruk, kanske beror det på världsläget att kunden väljer att lägga pengar på något som är känns genuint, känns bra i hjärtat och som håller länge. I portföljen har jag bland annat Sthål som tillverkar keramik i stengods och kommer bli framtidens antikviteter, Dybdahls posters med motiv från antika böcker som trycks på kvalitetspapper, Nordrås textilier som är tillverkade av naturmaterial i Sverige, och Vondels juldekorationer som består av 98% återvunnet glas.
Ett av era varumärken har produkter som passar särskilt bra inför den stundande julen – kan ni berätta mer om dessa produkter och var slutkunderna kan hitta dem?
Vondels startade 2017 och med fokus på dekorationer till jul. Med ca 800 olika modeller i sortimentet finns det klassiska, coola, roliga dekorationer, alla i 98% återvunnet glas, munblåste och handmålade. Varje år tillkommer det ca 250 nya och då faller det bort 250, det gör att många har börjat samla på dem. I Sverige kan du hitta dem (med störst sortiment) bland annat hos Flowerteam, Knutstorps Borg, Handelskompaniet i Sälen (året runt), Quinte Modes butiker, NK Stockholm/Göteborg och Butik Victoria. Utanför Sverige finns Vondels på bland annat Harrods och Liberty i London samt amerikanska Anthropologie.
Idag har varumärket utvecklats med produkter för alla årets festligheter, som till exempel lite mindre dekorationer till påskriset och en Homeware kollektion till att dekorera bordet och hemmet. Förra veckan var jag i Amsterdam och fick se våren och julen 2025, jag säger bara WOW!!
Julgransdekorationer från Vondels
Hur arbetar du för att bygga och underhålla långsiktiga relationer med både varumärken och återförsäljare? Oavsett varumärke eller återförsäljare gäller det att vara nyfiken, lyhörd och engagerad. Viljan att samarbeta för att göra det bra för alla parter, vi vill alla mot samma mål och det måste vi göra tillsammans! Jag vill göra det bästa för butiken, huvudmannen och agenturen.
Ni var med och startade inredningsmässan Days of Trade – Interior & Design, som vi årligen arrangerar i Malmö och Göteborg. Kan ni berätta mer om detta initiativ och varför en inredningsmässa är så viktig för att nå ut till era kunder – butiker, e-handlare och varuhus?**Jag tillsammans med några kollegor diskuterade hur vi skulle kunna ge något tillbaka till våra kunder. Hur kunde vi ge dem inspiration, energi och gemenskap. Vi tänkte då att vi kunde starta en ny typ av mötesplats, där butikerna skulle få en upplevelse. Det var viktigt med lokalen som vi skulle vara i, en inspirerande miljö, attraktiva utställare, attraktiva föreläsare, möten med andra butiker och de skulle känna sig som en i gänget, då menar jag en i branschen-gänget. Vi tillsammans är svensk handel! Det började som en inredningsmässa men idag har vi varumärken inom lifestyle, mode, väskor, smycken, med mera. Denna mötesplats är uppskattad av både utställare och besökare. Jag ser fram emot att ställa ut i Malmö på Slagthuset den 7–8 april nästa år!