Berätta vad ni på Exani erbjuder era kunder?
”Jag hade varit sporthandlare i 13 år när jag 2008 tyckte att det saknades ett bra instegsprisläge för skor inom sportbranschen. Vi kände att många kunder ”vände i dörren” när vi bara hade varumärkena, även om vi tyckte att vi hade bra priser på dem. Jag sökte, men fann inget av det jag sökte. Då föddes idén att göra det själv. Tre månader senare var jag i Kina, och våren 2009 fanns vår första lilla skokollektion ute. Vad jag ville skapa var ett företag som tänkte utifrån handlarnas synvinkel (då jag själv också fortsättningsvis är sporthandlare); ett utpris som är marknadsmässigt, men som har så pass hög marginal att det ger handlarna frihet att kunna lämna ända upp till halva priset och ändå ha en bra marginal. Slutkonsumenterna får prisvärda skor av hög kvalitet och sportig snygg design! Vi har faktiskt oerhört lite reklamationer, under 0,2%. Vi finns hos sportaffärer, outlets och skobutiker i Sverige, Norge och Finland. Vi har ca 900 återförsäljare. Vi ska ha de lägsta nettopriserna och helt enkelt ge mest sko för pengarna!”
Ni säljer både till fysiska butiker och e-handlare. Upplever du att det är någon skillnad på hur ni arbetar med de olika typerna av butiker?
”De flesta av våra kunder är fysiska butiker. Skillnaden är bl.a. att det är längre framförhållning med fysiska butiker. Vi vill givetvis jobba med båda!”
Ni erbjuder många produkter, så som dam, herr och barnskor, barnkläder och hemmagym-produkter. Vilka möjligheter samt utmaningar skapar det?
”Det ökar våra möjligheter att så att säga synas som ett varumärke. Kunderna känner igen det från andra produktkategorier. Givetvis är en möjlighet att öka vår försäljning. Utmaningen är ju att hålla igång flera kategorier med många produkter på en så pass liten personalstyrka som vi ändå är. Men personalen är fantastisk och får ofta beröm av kedjorna för sin snabbhet och lyhördhet. Dom är faktiskt grymma och jag är stolt över dem!”
Ni har kontor i Skara, vad är fördelarna respektive nackdelarna med att ha kontor i en mindre stad?
”Vi har en fantastisk fördel i att ha vårt kontor här i Skara. Kontoret sitter ihop med min sportbutik i Skara och är ett fantastiskt känselspröt för att se vad våra kunder tycker om, hur de uppfattar våra skor och kläder och andra produkter –och där hämtar vi dagligen inspiration och information. Våra skor blir helt enkelt produkter efter vad kunder faktiskt efterfrågar – och inte några ”skrivbordsprodukter”! Utöver det så har vi väldigt låg hyra samt att våra låga omkostnader är en del i att kunna erbjuda de låga nettopriser vi faktiskt gör.”
Skobranschen är en av många branscher som är i ständig förändring, hur tror du att branschen kommer se ut om 5 år?
”Jag tror det kommer att bli tuffare och tuffare. Prispressen blir hårdare och hårdare. Våra kunder kommer efterfråga vårt prisläge mer och mer. Butiker måste ha riktigt bra erbjudanden och indragare. Det tror jag att skofackhandeln behöver bli lite bättre på. Tex föräldrar till barn som växer behöver kanske kunna köpa skor och kläder till sina barn som har lite bättre priser.”
Vi i Stockholm Fashion District har det stora nöjet att springa på er ofta eftersom ni har showroom i Stockholm Shoe House. Varför har ni valt att placera ett showroom just här?
”Det är skofackhandelns självklara centrum tycker vi, och då vi vill växa på skofack så är det ju självklart rätt plats att vara på!”
Har ni påverkats av coronapandemin, och i så fall hur?
Än så länge har vi inte fått några annulleringar, så jag tror att vi kommit lindrigt undan, kanske beroende på att vi har så pass låga priser. En reflektion som vi hört från butikerna är att de dyrare produkterna tas bort från sortimentet tidigare än de mer prisvänliga produkterna. Så vi har kunnat leverera ut det vi har sålt till butikerna. Vi har dock sett att mängden omgående ordrar är färre än vanligt. För att behålla vår goda relation med återförsäljarna, samt hjälpa dem i dessa tider, så har våra säljare skickat ut erbjudanden till våra kunder på produkter som de kan köpa in till riktigt bra priser. Vi gör detta för att hjälpa dem hålla igång butiken och kunna ha bra annonserbjudanden mot sina kunder.