Berätta om Petit Jardin AB, hur började allt?
Jag har alltid haft ett stort intresse för växter och design. Jag har mitt ursprung i Frankrike, Sverige och Finland, och under en resa till Frankrike upptäckte jag självförsörjande ekosystem för första gången. Jag kunde inte förstå hur det var möjligt att växterna kunde vara självförsörjande och inte behövas vattnas, det var nästan magiskt, tyckte jag! Idéen att starta bolag och börja tillverka ekosystem i Sverige, kom efter mycket frustration över att mina friska och frodiga växter inte överlevde vintern i Sverige. Jag behövde konstant köpa nya växter och efter diskussion med växtodlare förstod hur ohållbar växtbranschen verkligen är. Det ledde till att jag började experimentera med egna ekosystem. Nu anställer Petit Jardin biologer från Stockholms Universitet som utvecklar och bygger våra ekosystem i vår ateljé i Älvsjö. Vår vision är att kombinera naturens råa skönhet med raffinerad inredning och skapa ett hälsosammare boende- och arbetsutrymme.
Vilken typ utav produkter säljer ni och vilken marknad vänder ni er till?
Vi säljer självförsörjande växtekosystem som vi kaller en Petit Jardin (som betyder liten trädgård på franska), det vill säga växter som vi planterar i en glasburk och som i princip inte behöver något underhåll. Det bildas ett mini-vattenkretslopp i glasburken som gör att växterna använder vattnet i glasburken om och om igen – och skapar sitt eget syre. Det är riktigt kul att vi är de första i Sverige som tillverkar ekosystem och finns nu hos ett antal återförsäljare, som till exempel Nordiska Kompaniet i Stockholm och Göteborg. Vi vänder oss till inredningsbranschen och ser på våra produkter som inredningsdetaljer snarare än växter. Vi har även börjat med workshops, där deltagarna bygger sina egna självförsörjande växtekosystem, som vi håller fysiskt eller digitalt. Vi ser på det som en spännande och hållbar aktivitet, kul och kreativt, men som också påminner om att minska vår konsumtion och återanvända resurser. I den här workshopen får varje deltagare, med hjälp av guidning från vår växtbiolog, lära sig hur man skapar sitt eget handgjorda ekosystem. Man lär sig vetenskapen bakom konceptet, hur växterna kan vara självförsörjande i ett ekosystem och hur man ska sköta dem. Allt nödvändigt material levereras till deltagarna i förväg (glasburk, växter, mossa, specialjord, stenar…). Den var varit otroligt populär, trots pandemin, med kunder som Google och Mojang som har nappat – det är vi så glada för!
Foto: Petit Jardin har workshop
Vad tror du är det viktigaste i mötet med inköparen?
Jag försöker alltid ta med ett ekosystem till kundmötet. Man får ett helt annat intryck när man se en Petit Jardin i verkligheten! Kondensen i burken, växterna med sina starka färger som trivs så bra inuti. Eftersom inköparen oftast inte har sett en liknande produkt tidigare, är det viktigaste budskapet att få igenom att det verkligen handlar om ett självförsörjande ekossytem, det vill säga riktiga växter som inte behöver något underhåll. Vi har även sett att kunderna blir väldigt intresserade av hållbarhetsaspekten också och företag speciellt är intresserade av hur ekosystemen kan bidra till deras hållbarhetsarbete och initiativ.
Hur arbetar ni på Petit Jardin AB med hållbarhet?
Det är såklart en väldigt viktig aspekt från oss och har varit så sen början. Att våra ekosystem kan leva i flera år och inte behöver vattnas minskar kundens konsumtion, vilket bidrar till ett mer hållbart samhälle. Växtbranschen är väldigt ohållbar med de flesta krukväxter som dör inom några månader och konsumenter som köper nya växter kontinuerligt, som i sin tur fraktats en lång väg. Vi har sett att våra ekosystem också ersätter snittblommor, som varar i knappt en vecka. Vi tillämpar nearshoring* så mycket vi kan och köper allt material så nära vi kan. Vi använder dessutom inga kemikalier i ekosystemen, de är alltså 100% naturliga.
Om du skulle se in i framtiden, hur tror du utvecklingen ser ut framåt för inredningsbranschen?
Vi har sett att hållbarhet spelar en allt större roll i branschen, med kunder som blir mer och mer medvetna om miljön och sin konsumtion. Ett exempel är ett växande intresse för secondhand-inredningsdetaljer eller möbler (som man till exempel även kallar för preloved). Folk börjar också även inse att det är bättre för miljön köpa högkvalitativa produkter, för att de håller mycket längre. Vi tror att trenden kommer fortsätta lång tid framöver och kunder kommer ha starkare krav på att deras produkter utvecklas, tillverkas och fraktas på ett hållbart sätt. Vi ser på Petit Jardin som vår lilla hållbara insats i inrednings- och växtbranschen.
* Nearshoring innebär att man flyttar en del av sin verksamhet till länder som ligger nära landet där företaget drivs.
Petit Jardin på sociala medier
Instagram: @petitjardin.se
Facebook: @petitjardin.se