Berätta om din agentur!
”Jag startade Haidi Schäfer Agenturer 2007 och idag företräder agenturen de fyra varumärkena Blanche, MOS MOSH, Seven/East och Stinaa J. I agenturen arbetar, förutom jag, Nina Smedmark och Oliver Schäfer. Gemensamt för oss alla är att vi brinner för mode, försäljning och såklart våra kunder!”
Hur bestämmer du vilka varumärken du vill ha i din varumärkesportfölj?
”För mig är det viktigt att jag tror på varumärket, gillar deras produkter och att det är produkter jag kan känna mig stolt över att representera. En annan viktig aspekt är att relationen med varumärket ska vara enkel och smidig. Eftersom jag vill arbeta med varumärket länge så är det betydelsefullt för mig att vår relation är trygg och stabil.”
Vad var det som gjorde att du började arbeta inom mode och vad är det som gör att du tycker det är så roligt?
”Jag har alltid haft ett stort modeintresse och arbetade i butik i flera år innan jag fick mitt första jobb som säljare på Esprit. Att jag hade erfarenhet och kunde förstå butikssidan var väldigt fördelaktigt för mig när jag började min säljkarriär. Ända sedan jag började arbeta som säljare har jag tyckt att det har varit fantastiskt roligt. Jag får så mycket energi och inspiration från alla mina kunder och det blir faktiskt roligare och roligare för varje dag!”
Förutom mode så har du också en stor passion för försäljning! Vilka egenskaper tycker du är viktiga hos en bra säljare?
”Ärlighet och förmågan att lyssna på kunden! Jag vill arbeta och träffa mina kunder under många säsonger och då är det viktigt att man har varit ärlig och inkännande och inte försökt översälja. Avslutningsvis så är det också viktigt att våga vara sig själv!”
Vad tycker du är det bästa med att arbeta som agent?
”Alla kundmöten med mina underbara kunder är verkligen det bästa med att arbeta som agent. Att det känns som julafton flera gånger om året när en ny kollektion kommer är inte heller tråkigt. En annan rolig del i arbetet som agent är att man reser mycket vilket har gjort att jag har fått möjlighet att besöka många fantastiska städer och platser i Sverige som jag kanske annars hade missat.”
Avslutningsvis så undrar jag hur/om rådande pandemi har påverkat agenturen och i så fall hur du arbetar för att fortsätta stå stark och vara motiverad?
”Det är såklart en svår tid, men jag upplever nog att det är tuffare hos butikerna. Även om de flesta vi träffar är positiva och ser fram emot hösten så är det en utmanade tid. Jag vill verkligen passa på att lyfta alla fantastiska butiker som fortsätter att stå starka. Det är som att deras fantasi inte har några gränser när de gäller att hitta försäljningsmöjligheter och hjälpa sina kunder. Vi som arbetar i agenturen är korttidspermitterade och ser därför till att dela upp arbetet mellan oss på bästa sätt. En annan förändring är att många fler möten sker digitalt vilket jag kan känna är något positivt. Som jag nämnde innan så reser vi agenter väldigt mycket och kan vi fortsätta att ta vissa möten digitalt och på så vis spara in restid och lägga tiden på t.ex. kundvård, så skulle det vara bra. Självklart kommer det fortfarande vara viktigt att kunna klämma och känna på produkterna för att både få känsla för kollektionen i stort och enskilda detaljer, men jag tror att vissa möten kan vara lika bra via en skärm. Så även om det är en tuff tid så är jag optimistisk inför framtiden och den inställningen tillsammans med all inspiration från kollegor och kunder gör att jag fortsätter stå stark och vara motiverad.”